Siirry suoraan sisältöön

Ammatillisten työmenetelmien harjoittelu (Lastentarhaopettaja kelpoisuus) (15 op)

Toteutuksen tunnus: V1536-SSF1811A

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

28.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

15 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Maire Antikainen

Vastuuopettaja

Maire Antikainen

Ryhmät

  • SSF217SA
    Sosionomikoulutus, S17, monimuotototeutus, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea ja ohjata tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
- analysoida ja käyttää ammattityössä käytettyjä menetelmiä
- hahmottaa työyhteisön ja organisaation perustehtävää
- osallistua aktiivisesti ja vastuullisesti työyhteisön toimintaan
- toimia sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutustapa

Ks. Optima: Harjoittelu / sosionomi (etusivu)
* Sosiaalialan harjoittelun yleisohjeet
* Harjoittelua koskevat tehtävät

Aika ja paikka

Harjoittelu toteutuu pääasiassa HOPS:n mukaisesti. Opiskelijan tulee suunnitella ko. harjoittelu tutorinsa ja/tai harjoittelun koordinaattorin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelun tehtävien tekoa varten opiskelijan tulee hakea niiden jäsentelyyn soveltuvaa kirjallisuutta. Mm:
Hujala, E. & Turja, L. 2016. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L.2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Lastentarhanopettajan ammattietiikka -julkaisu.
Varhaiskasvatuslaki 19.1.1973/36 ja asetus.
Mahkonen, S. 2016 (2015). Varhaiskasvatuslaki. Porvoo: Edita.
Varhaiskasvatustoiminnan perusteet VASU
ks. myös OKM.fi / OPH.fi / THL.fi
http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2013_net.pdf
JECER.ORG eli Varhaiskasvatuksen tiedelehti. http://jecer.org/
Lisäksi:
Frej, G.B & Eriksson, B. (red.) 1998. Social omsorg och socialpedagogik. Filosofi-teori-praktik. Lund: Studentlitteratur.
Kurki, Leena 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Näkki, Pirjo & Sayed, Terttu (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Onnismaa, Jussi 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomioita ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Ranne, Kaarina (toim.) 2005. Sosiaalipedagoginen ammatillisuus. Madsenin kukasta tulppaaniksi.
Satakunnan ammattikorkeakoulu. PDF: https://www.theseus.fi/handle/10024/16533
Raunio, Kyösti 2009. Olennainen sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Särkelä, Antti 2001. Välittäminen ammattina. Näkökulmia sosiaaliseen auttamistyöhön. Tampere: Vastapaino.
Toikko, Timo 2003. Sosiaalityön ideat. Tampere: Vastapaino.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ks. palkallisen harjoittelun ohjeet ja edellytykset Optimasta.
Tee e-lomake ja ohjaajatiedon saatuasi sovi opintosuunnitelmasta hänen kanssaan. Palkallisen harjoittelun lopuksi palauta hänelle vaadittavat hyväksilukua edellyttävät dokumentit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Harjoitteluasioita koordinoiva lehtori: Maire Antikainen, (09) 8868 7918, maire.antikainen@laurea.fi
Yhteyshenkilö yhteistyösopimus- ja ohjauspalkkioasioissa: korkeakoulusihteeri Marjut Viitala, +358 40 5547019, marjut.viitala@laurea.fi. Sopimukset menevät suoraan harjoittelupaikkaan.
Tieto ohjaavasta opettajasta ilmoitetaan harjoittelun hyväksymisilmoituksen yhteydessä olevassa e-lomakkeessa. Kukin ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistään itse.
Avoinna oleviin kysymyksiin saa ohjausta AC:n (Adobe Connect) välityksellä xx ajankohtina.
Tule netin kautta ositteeseen: https://connect.funet.fi/laureaantikainen/.
* Enter as a Guest (laita tähän nimesi)
•Meeting (palkki ylhäällä vasemmalla)
•Audio Setup Wizard (tee tämä testi hedsetin kera)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.