Siirry suoraan sisältöön

Ammatillisten työmenetelmien harjoittelu (Lastentarhaopettaja kelpoisuus) (15 op)

Toteutuksen tunnus: V1536-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 31.10.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

15 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Maire Antikainen
  • Paula Väliaho
  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Maire Antikainen

Ryhmät

  • SSP218KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K18, Porvoo
  • SSB218KN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K18, Hyvinkää
  • SSF218SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S18, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea ja ohjata tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
- analysoida ja käyttää ammattityössä käytettyjä menetelmiä
- hahmottaa työyhteisön ja organisaation perustehtävää
- osallistua aktiivisesti ja vastuullisesti työyhteisön toimintaan
- toimia sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutustapa

Ks. Optima: Harjoittelu / sosionomi (etusivu)
* Sosiaalialan harjoittelun yleisohjeet
* Harjoittelua koskevat tehtävät

Aika ja paikka

Harjoittelu toteutuu pääasiassa HOPS:n mukaisesti. Opiskelijan tulee suunnitella ko. harjoittelu tutorinsa ja/tai harjoittelun koordinaattorin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelun tehtävien tekoa varten opiskelijan tulee hakea niiden jäsentelyyn soveltuvaa kirjallisuutta. Mm:
Hujala, E. & Turja, L. 2016. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karila, K. & Lipponen, L.2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Lastentarhanopettajan ammattietiikka -julkaisu.
Varhaiskasvatuslaki 19.1.1973/36 ja asetus.
Mahkonen, S. 2016 (2015). Varhaiskasvatuslaki. Porvoo: Edita.
Varhaiskasvatustoiminnan perusteet VASU
ks. myös OKM.fi / OPH.fi / THL.fi
http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2013_net.pdf
JECER.ORG eli Varhaiskasvatuksen tiedelehti. http://jecer.org/
Lisäksi:
Frej, G.B & Eriksson, B. (red.) 1998. Social omsorg och socialpedagogik. Filosofi-teori-praktik. Lund: Studentlitteratur.
Kurki, Leena 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Näkki, Pirjo & Sayed, Terttu (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Onnismaa, Jussi 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomioita ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Ranne, Kaarina (toim.) 2005. Sosiaalipedagoginen ammatillisuus. Madsenin kukasta tulppaaniksi.
Satakunnan ammattikorkeakoulu. PDF: https://www.theseus.fi/handle/10024/16533
Raunio, Kyösti 2009. Olennainen sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Särkelä, Antti 2001. Välittäminen ammattina. Näkökulmia sosiaaliseen auttamistyöhön. Tampere: Vastapaino.
Toikko, Timo 2003. Sosiaalityön ideat. Tampere: Vastapaino
Jantunen, T., Suutarla, S. & Heino, N. 2019. Leikin taikaa : miksi leikki on niin tärkeää? Helsinki: Into.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ks. palkallisen harjoittelun ohjeet ja edellytykset Optimasta.
Tee e-lomake ja ohjaajatiedon saatuasi sovi opintosuunnitelmasta hänen kanssaan. Palkallisen harjoittelun lopuksi palauta hänelle vaadittavat hyväksilukua edellyttävät dokumentit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.

HARJOITTELUN SPARRAUKSET syksyllä 2019 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
R0033 ja V1536: ke 11.9.2019 klo 11.30-12.30


HARJOITTELUN REFLEKTIOT syksyllä 2019
Ryhmäohjaustapaamiset (vapaaehtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
23.10. Porvoo klo 8.30-11.45
6.11. Lohja klo 8.30-11.45
20.11. Hyvinkää klo 8.30-11.45

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Harjoitteluasioita koordinoiva lehtori: Maire Antikainen, (09) 8868 7918, maire.antikainen@laurea.fi
Yhteyshenkilö yhteistyösopimus- ja ohjauspalkkioasioissa: Opintosihteeri Sirpa Antila 0401391196, Sirpa.Antila@laurea.fi. Sopimukset menevät suoraan harjoittelupaikkaan.
Tieto ohjaavasta opettajasta ilmoitetaan harjoittelun hyväksymisilmoituksen yhteydessä olevassa e-lomakkeessa. Kukin ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistään itse.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Ks. Laurean arviointikriteerit. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.