Siirry suoraan sisältöön

Motivoiva keskustelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1531-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 15.12.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 04.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sonja Holopainen
  • Marleena Lempiäinen

Vastuuopettaja

Sonja Holopainen

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa

Toteutustapa

Opintojakson tavoite: Opiskelija osaa käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa.
Toteutustapa: Lähiopetus etäyhteydellä ja oppimistehtävät.
Lähiopetuspäivät zoomilla:
1-jakso: 13-14.4.2022
2-jakso: 19-20.5.2022

Kohderyhmä: Ensisijainen SRV222KA ryhmälle (20 paikkaa), joille se HOPSin mukaan kuuluu. Edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista. Ei avoimen opiskelijoille.

Aika ja paikka

Lähiopetus zoomin kautta.
Opintojakson vastuuopettaja on opettaja Sonja Holopainen, Rikosseuraamusalan koulutuskeskus.
Yhteystiedot: Sonja Holopainen (sonja.holopainen@om.fi) puh. 050-3104940

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimistehtävän kirjallisuus:
1. Jukka Oksanen, Motivointi työvälineenä. 2014. Ps-kustannus
2. Koski-Jännes, Riittinen, Saarnio. Kohti muutosta. 2008. Tammi
3. W.R. Miller & S. Rollnick, Motivational interviewing. 2013. The Guilford Press

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos Motivoivan keskustelun peruskoulutus (3 op) on suoritettu, voidaan se todistusta vastaan hyväksyä aiemmin hankituksi osaamiseksi. Tällöin suoritettavaksi jää oppimistehtävän (2 op) eli kotitentin osuus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetuspäivät:
Ennakkotehtävä ennen lähiopetusta
1-jakso: 13-14.4.2022
2-jakso: 19-20.5.2022
Välitehtävän palautus 15.05.2022 Optimaan.
Oppimistehtävän palautus 12.6.2022 Optimaan.
Poissaolot korvattava ja maksimissaan koulutuksesta voi olla poissa yhden (1) kokonaisen päivän. Uusinnasta sovitaan erikseen arvioinnista vastaavan opettajan Sonja Holopaisen kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 32 h
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä, välitehtävä ja oppimistehtävä) 103 h
5 op = 135h (1 op = noin 27 tuntia opiskelijatyötä)

Sisältö ja sen jaksotus

Lähiopetus tapahtuu zoomin kautta etäyhteydellä. Kutsu koulutukseen lähetetään ennen opintojakson alkamista.
V1531 Motivoiva keskustelu (suunnattu ensisijaisesti SRV222KA ryhmälle).
Ajoitukset näkyvät Lukkarikoneessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktitunnit (sis. ennakkotehtävä, välitehtävä) 3 op. Läsnäolovelvoite 75 %, koska koulutus sisältää paljon harjoituksia. Poissaolot tulee korvata.
Ennakko- ja välitehtävä arvioidaan HYV - HYL.
Oppimistehtävä (2 op) arvioidaan HYL - 5.

Hylätty (0)

Tehtävää ei ole tehty ohjeistuksen mukaan eikä kaikkiin kysymyksiin ole vastattu. Lähdemateriaalia ei ole käytetty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteiden määrittely on vähäistä. Vastauksissa korostuu joko teoriatieto tai oma pohdinta ja niiden yhdistäminen jää ohueksi. Vastausten tyyli on kuvaileva.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteet on määritelty hyvin. Vastauksissa yhdistyy teoriatieto ja oma pohdinta. Asioiden ymmärtäminen on nähtävissä vastauksista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty monipuolisesti luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käytetyt käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Vastauksissa yhdistyy tasapainoisesti oma pohdinta teoriatietoon. Vastaukset ovat selkeästi arvioivia.