•   Motivoiva keskustelu V1531-3004 03.01.2022-04.06.2022  5 op  (TOS221SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa

    Vastuuopettaja

    Sonja Holopainen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimistehtävän kirjallisuus: 1. Jukka Oksanen, Motivointi työvälineenä. 2014. Ps-kustannus 2. Koski-Jännes, Riittinen, Saarnio. Kohti muutosta. 2008. Tammi 3. W.R. Miller & S. Rollnick, Motivational interviewing. 2013. The Guilford Press

    Toteutustapa

    Opintojakson tavoite: Opiskelija osaa käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa.
    Toteutustapa: Lähiopetus etäyhteydellä ja oppimistehtävät.
    Lähiopetuspäivät zoomilla:
    1-jakso: 13-14.4.2022
    2-jakso: 19-20.5.2022

    Kohderyhmä: Ensisijainen SRV222KA ryhmälle (20 paikkaa), joille se HOPSin mukaan kuuluu. Edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista. Ei avoimen opiskelijoille.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Kontaktitunnit (sis. ennakkotehtävä, välitehtävä) 3 op. Läsnäolovelvoite 75 %, koska koulutus sisältää paljon harjoituksia. Poissaolot tulee korvata.
    Ennakko- ja välitehtävä arvioidaan HYV - HYL.
    Oppimistehtävä (2 op) arvioidaan HYL - 5.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    03.01.2022 - 04.06.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 15.12.2021

    Ryhmä(t)
    • TOS221SY
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Sonja Holopainen, Marleena Lempiäinen

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Jos Motivoivan keskustelun peruskoulutus (3 op) on suoritettu, voidaan se todistusta vastaan hyväksyä aiemmin hankituksi osaamiseksi. Tällöin suoritettavaksi jää oppimistehtävän (2 op) eli kotitentin osuus.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Lähiopetuspäivät:
    Ennakkotehtävä ennen lähiopetusta
    1-jakso: 13-14.4.2022
    2-jakso: 19-20.5.2022
    Välitehtävän palautus 15.05.2022 Optimaan.
    Oppimistehtävän palautus 12.6.2022 Optimaan.
    Poissaolot korvattava ja maksimissaan koulutuksesta voi olla poissa yhden (1) kokonaisen päivän. Uusinnasta sovitaan erikseen arvioinnista vastaavan opettajan Sonja Holopaisen kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetus 32 h
    Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä, välitehtävä ja oppimistehtävä) 103 h
    5 op = 135h (1 op = noin 27 tuntia opiskelijatyötä)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Lähiopetus tapahtuu zoomin kautta etäyhteydellä. Kutsu koulutukseen lähetetään ennen opintojakson alkamista.
    V1531 Motivoiva keskustelu (suunnattu ensisijaisesti SRV222KA ryhmälle).
    Ajoitukset näkyvät Lukkarikoneessa.

    Aika ja paikka

    Lähiopetus zoomin kautta.
    Opintojakson vastuuopettaja on opettaja Sonja Holopainen, Rikosseuraamusalan koulutuskeskus.
    Yhteystiedot: Sonja Holopainen (sonja.holopainen@om.fi) puh. 050-3104940

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteiden määrittely on vähäistä. Vastauksissa korostuu joko teoriatieto tai oma pohdinta ja niiden yhdistäminen jää ohueksi. Vastausten tyyli on kuvaileva.

    Hyvä

    Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteet on määritelty hyvin. Vastauksissa yhdistyy teoriatieto ja oma pohdinta. Asioiden ymmärtäminen on nähtävissä vastauksista.

    Kiitettävä

    Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty monipuolisesti luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käytetyt käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Vastauksissa yhdistyy tasapainoisesti oma pohdinta teoriatietoon. Vastaukset ovat selkeästi arvioivia.