Lean johtaminen osana työprosessien johtamista (10 op)
Toteutuksen tunnus: V1524-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Päivi Immonen
Ryhmät
-
SYV420KJSosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa keskeisiä Lean johtamisen filosofisia ja teoreettisia perusteita eri näkökulmista
- soveltaa Lean osaamisen keskeisiä menetelmällisiä ratkaisumahdollisuuksia yleisellä tasolla
- arvioida ja kehittää Lean johtamisen työkaluja prosessien kehittämisessä oman työnsä kontekstissa
Toteutustapa
Lähiopetustyöpajat, kotitehtävät ja lopputehtävä (reflektiopäiväkirja)
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus , Kevät 2020 sovittuina lähiopetuspäivinä ja OPTIMA-työtila
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lean - kirjallisuutta
Modig, Niklas & Åhlström, Per. 2016. Tätä on Lean - Ratkaisu tehokkuusparadoksiin
Torkkola, Sari. 2015. Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Helsinki. Talletum Media Oy.
Barnas, Kim, 2017 / Enemmän kuin sankareita : lean-ajattelun mukainen terveydenhuollon johtamisjärjestelmä
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osa tehtävistä toteutetaan omalla työpaikalla tai muussa valitussa ympäristössä
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Sovitut lähiopetuspäivät Tikkurilassa
Sisältö ja sen jaksotus
Helmikuun lähiopetus 6.2.2020 / 9.00-16.00: V1524 Lean johtaminen osana työprosessien johtamista, 10 op Johdanto, opintojen suoritustavat, lopputehtävän intro / teema 5S ja kotitehtävät; B302 ja kaikki Hoitotyön luokat
Maaliskuun lähiopetus 5.3.2020/ 9.00- 16.00: V1524 Lean johtaminen osana työprosessien johtamista, 10 op /teema Arvovirtakuvaus VSM ja kotitehtävät; B302 ja kaikki Hoitotyön luokat
Huhtikuun lähiopetus 23.4.2020 / 9.00- 16.00: V1524 Lean johtaminen osana työprosessien johtamista, 10 op /teema Päivittäisjohtaminen V1524 / Kata –päivä B302 ja kaikki hoitotyön luokat
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
V1524 Lean johtaminen osana työprosessien johtamista, 10 op
Kirjallisten töiden arviointi arvosanalla 1-5 tai sovitusti hyvksytty/hylätty suhteessa opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen
Opiskelija osaa
• tarkastella keskeisiä Lean johtamisen filosofisia ja teoreettisia perusteita eri näkökulmista
• soveltaa Lean osaamisen keskeisiä menetelmällisiä ratkaisumahdollisuuksia yleisellä tasolla
• arvioida ja kehittää Lean johtamisen työkaluja prosessien kehittämisessä oman työnsä kontekstissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ARVOSANA 1-2: Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ARVOSANA 3-4: Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ARVOSANA 5: Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.