•   Toimintaympäristön monitorointi V1455-3004 21.12.2021-31.07.2022  5 op  (HYV222KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tukea organisaatiota toimintaympäristön monitoroinnissa
    - tulkita ja kommunikoida monitorointitietoa
    - kytkeä monitoroinnin osaksi organisaation oppimista
    - hyödyntää monitoroinnin tukena tulevaisuuden ennakoinnin työkaluja
    - hakea ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuustiedon tunnistamisen tukena

    Vastuuopettaja

    Susanna Kivelä

    Toteutusmuoto

    60% Lähiopetus, 40% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus

    Toteutustapa

    Luennot, workshoptyöskentely, toimintaympäristön monitorointi ja kirjallinen raportti

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Lähipetuspäiviin ja workshoptyöskentelyyn osallistuminen, toimintaympäristön monitorointi 1 - 2 lähipäivän välissä, trendikorttien tuottaminen 2 - 3 lähipäivän välissä, trendikorttiesitykset sekä kirjallinen tehtävänannonmukainen raportti

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    21.12.2021 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • HYV222KJ
    Paikkoja

    21 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Susanna Kivelä, Pasi Hario

    Koulutus

    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Lähipäivät Tikkurilan Laureassa / Online 21.1.; 12.2.; 10.3.2022 klo 9 - 16.30

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä kehittämistehtävästä.

    1. Lähipäivä: Toimintaympäristön monitorointi ja delfoi menetelmä
    - Tulevaisuudesta tietäminen
    - Monitorointi osana ennakointia
    - Delfoi mentelmä

    2. Lähipäivä: Monitorointidatan analysointi
    -Monitorointiaineiston analysointi ja tulkinta

    3. Lähipäivä: Monitorointitiedon yhteys ennakointiin ja organisaation oppimiseen
    - Tulosten esittely
    -Jaksotehtävän sparraus

    Aika ja paikka

    Lähipäivät Tikkurilan Laureassa / Online 21.1.; 12.2.; 10.3.2022 klo 9 - 16.30

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

    Hyvä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

    Kiitettävä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.