Toimintaympäristön monitorointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1455-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Susanna Kivelä
Ryhmät
-
HYV220KJTulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tukea organisaatiota toimintaympäristön monitoroinnissa
- tulkita ja kommunikoida monitorointitietoa
- kytkeä monitoroinnin osaksi organisaation oppimista
- hyödyntää monitoroinnin tukena tulevaisuuden ennakoinnin työkaluja
- hakea ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuustiedon tunnistamisen tukena
Toteutustapa
Luennot, workshoptyöskentely, toimintaympäristön monitorointi ja kirjallinen raportti
Aika ja paikka
Lähipäivät Tikkurilan Laureassa 17.1., 8.2., 5.3., klo 9.00 - 16.30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Optimassa ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäivät Tikkurilan Laureassa 17.1., 8.2., 5.3., klo 9.00 - 16.30
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä kehittämistehtävästä.
1. Lähipäivä: Toimintaympäristön monitorointi ja delfoi menetelmä
-Delfoi mentelmä
-Toimintaympäristön monitorointi
2. Lähipäivä: Monitorointidatan analysointi
-Monitorointiaineiston analysointi ja tulkinta
3. Lähipäivä: Monitorointitiedon yhteys ennakointiin ja organisaation oppimiseen
-Trendikorttiesitykset
-Nousevat teema ja organisaation oppiminen
-Jaksotehtävän sparraus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähipetuspäiviin ja workshoptyöskentelyyn osallistuminen, toimintaympäristön monitorointi 1 - 2 lähipäivän välissä, trendikorttien tuottaminen 2 - 3 lähipäivän välissä, trendikorttiesitykset sekä kirjallinen tehtävänannonmukainen raportti
Hylätty (0)
Jaksotehtävä ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.