Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskannattavuus ja asiakaspääoman johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1453-HYV21811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

28.08.2018 - 01.01.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila

Vastuuopettaja

Susanna Kivelä

Ryhmät

  • HYV218KJ
    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakaspääoman osana yrityksen aineetonta varallisuutta
- mitata asiakaskannattavuutta ja Customer Lifetime Value ja tuntee asiakaskannattavuuden ja asiakaspääoman kehittämisessä käytettävät keskeiset menetelmät ja mittarit
- osaa tuottaa organisaatiolle asiakaskannattavuutta edistävän kehittämissuunnitelman

Toteutustapa

Lähiopetus, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely, kirjallinen raportti

Aika ja paikka

Tikkurilan Laurea

14.9., 17.11., 14.12.2018 klo 9.00-16.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esim:

Kalevi Hellman, Satu Värilä: Arvokas asiakas, Asiakaspääoman, asiakaskannattavuuden ja asiakasriskien johtaminen. Talentum 2009

Roger J. Best: Market-Based Management, Strategies for Growing Customer Value and Profitability. Pearson 2013

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetus, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely, kirjallinen raportti

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Soveltava hanke

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tikkurilan Laurea

14.9., 17.11., 14.12.2018 klo 9.00-16.30

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•tunnistaa asiakaspääoman osana yrityksen aineetonta varallisuutta
•mitata asiakaskannattavuutta ja Customer Lifetime Value ja tuntee asiakaskannattavuuden ja asiakaspääoman kehittämisessä käytettävät keskeiset menetelmät ja mittarit
•osaa tuottaa organisaatiolle asiakaskannattavuutta edistävän kehittämissuunnitelman

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso-osallistuminen ja kirjallinen raportti

Hylätty (0)

Puutteellinen opintojakso-osallistuminen
Jaksotehtävä / raportti ei ole toteutunut toimeksiannon mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.