Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-SSF1811A

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 07.01.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Kaarina Marjanen
  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Kaarina Marjanen

Ryhmät

  • SSF217SA
    Sosionomikoulutus, S17, monimuotototeutus, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.
Opintojakso käynnistyy yhteisellä orientaatioluennolla ja koostuu sen jälkeen seuraavista osista:
1) Taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (2 op)
2) LbD -projekti, videopäiväkirja, seminaariesitys ja opintokäynti (2 op)
3) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Oma aktiivisuus luo perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan / muistiinpanojen avulla. Opintojakson toteutuminen avautuu matkan varrella, etukäteen luotujen aikataulullisten raamien pohjalta. HUOM. LbD-toteutusosat sijoittuvat osittain yhteistyökumppanin tiloihin, ja saattavat aikataulullisesti asettua myös ilta-aikoihin tms. LbD-työskentelyä ei ole aikataulutettu etukäteen Asioon, vaan ne luodaan yhdessä sopien. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita.
Opiskelijan on seurattava oppimistapahtumia, jotka saattavat täydentyä ja päivittyä opintojakson kuluessa. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta. Opintojakso toteutetaan sote-liko -yhteistyössä Laureassa sekä yhteistyökumppanin, Kylplähotelli Päiväkummun kanssa (https://www.paivakumpu.fi/kuntoutus).
Opintojakson toteutuksen yhteisiin osiin sisältyvät:
- pieni ennakkotehtävä, jonka suoritus toteutetaan 1.-12.8.2018
- intro = orientaatiotapaaminen viikolla 35
- intensiiviviikon tapaaminen
- LbD-työskentelyä pienryhmissä viikoilla 49-51
- loppuseminaari viikolla 2/2019 sekä
Sosiaalialan opiskelijoiden ryhmissä toteuttaen:
- taidelähtöiset työpajat ja
- opintokäynti sekä
Taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat koostuvat Intropäivänä esitellyistä teemoista, kuten
- Hiljaisuudesta musiikkiin
- Luonto voimaannuttajana
- Sata kieltä
- Meidän tarina
Opiskelijat valikoituvat ryhmiin, joissa keskittyvät yhteen teemoista syvällisemmin. Teemoihin saattaa tulla pieniä tarkennuksia/muutoksia ennen opintojakson käynnistymistä.
Jakson oppimistapahtumia sekä LbD-osia toteutetaan osiis sittain intensiiviviikolla ja mahdollisesti ilta-aikoinakin yhteistyökumppanin luona. Tarjoamme lisäksi mahdollisuuden tutustua ennakkomateriaaleihin kesän kuluessa. Ennakkomateriaalit julkaistaan 31.5.2018.
Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että kuuntelemme kaikkien ryhmien esitykset osallistuen jokaiseen seminaarikertaan. Tällöin myös videomuotoiseen oppimispäiväkirjaan päästään sisällyttämään opintojakson kokonaisprosessi, ja pääset tentissä hyödyntämään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista sekä teoreettista tietoa, johon liittyy kotitentti.
Opintojakson tukena hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen suunnitelmaa ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen 2017). Opintojaksototeutus rakentuu ennenkaikkea LbD-mallin periaatteisiin. Lisäksi ymmärrystä luodaan hyvinvoinnin rakenteista yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panosta kaikkiin tehtäviin.

Aika ja paikka

Työpajat toteutuvat osittain kampuksella ja osittain sen ulkopuolella.
Opintojakson orientaatio, työpajat, LbD-projekti sekä loppuseminaari edellyttävät läsnäoloa, osittain toimijoiden kanssa sovittujen aikataulujen pohjalta. Myös opintokäynti toteutetaan käytännössä - ei esimerkiksi internetin tietoihin nojaten.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali julkaistaan Optimassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Unelma-projekti.
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen teoreettisia ja menetelmällisiä ajatusmalleja.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ennakkomateriaalit julkaistaan 31.5.2018
pieni ennakkotehtävä, jonka suoritus toteutetaan 1.-12.8.2018, viikot 31-32
intro = orientaatiotapaaminen viikolla 35
intensiiviviikon tapaaminen
loppuseminaari viikolla 2/2019 sekä
LbD-työskentelyä pienryhmissä viikoilla 49-51
Kotitentti: palautuspäivä 20.1.2019
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opintojakson intro-tapaamisessa, taidelähtöisissä/kokemuksellisissa työpajoissa ohjeen mukaan, intensiiviviikon tapaamisessa, LbD-työskentelyssä sekä siihen liittyvissä kontaktikerroissa sekä loppuseminaarissa. Niitä ei siis voida korvata tehtävin tms. muodossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (2 op)
2) LbD -projekti, videopäiväkirja, seminaariesitys ja opintokäynti (2 op)
3) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
(1 op = 27h)

Sisältö ja sen jaksotus

- ennakkotehtävä avoinna 1.-12.8.2018, viikot 31-32
- mahdollisuus tutustua materiaaleihin kesän aikana (ei pakollista)
- opintojaksolla eteneminen jakaantuu syksylle Introtapaamisesta taiteellisiin työpajoihin, ja niiden osaamisen viemiseen asiakaskohtaamisina, sote-liko -LbD-yhteistyö
- opintojakso päättyy loppuseminaariin /2/2019) sekä kotitenttiin, jonka palautuspäivä on 20.1.2019

Lisätietoja opiskelijoille

Saadaksesi mahdollisimman hyvän oppimiskokemuksen opintojaksolta, aseta ja kirjaa itsellesi muistiin tähän luovuuden, toiminnallisuuden, voimavaraistavan ja terapeuttisen viitekehyksen sisään sijoittuva henkilökohtainen osaamistavoitteesi, oppimistasi suuntaamaan, tukemaan ja tuomaan tietoiseksi. Tällöin oppimisesi perustuu sinun omiin tarpeisiisi ja lähtökohtiisi, ja pystyt hakemaan haluamaasi sisäisestä motivaatiostasi lähtien.
Luovissa toimintamalleissa oma suhde luovuuteen ja asennoituminen siitä nouseviin, asiakastyötä tukeviin menetelmiin, on keskeisessä asemassa. Luovuus ja hyvinvointi kulkevat tiiviisti rinnakkain. Luovuus on siis merkitsevässä asemassa sosionomin työkentällä. Tämän vuoksi paneudu opintojaksoon myös lähdekirjallisuuden tasolla ymmärrystäsi syventäen, jotta kokemuksesi saavat reflektiopohjan.
Opintojakson viestinnässä käytetään Optima-työtilaa. Lähetän tietoa ja ohjeita Optiman ilmoituksena, joten sallithan toiminnon. Mikäli sinulla on yleisiä kysymyksiä opintojakson kulusta, otathan yhteyttä viestipalstalla. Näin myös muut hyötyvät vastauksesta. Luottamuksellisissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tai soittaa tai sopia tapaamisajan. Sähköposteihin pyrin vastaamaan kolmen työpäivän sisällä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tavoitteet ohjaavat arviointia:
Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
1) Taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (2 op) - Hyväksytty/Täydennettävä
2) Seuraava 2 op:n kokonaisuus jakautuu 1 op:n laajuisiin osiin:
- LbD -projekti, videopäiväkirja ja opintokäynti (1 op) - Hyväksytty/Täydennettävä sekä
- seminaariesitys (2 op) - 0-5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio)
3) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op) - yksilöllinen arvosana 0-5

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

OPPIMISTEHTÄVIEN ARVIOINTI: 0-5
OPPIMISTEHTÄVIEN ARVIOINTIKRITEEREITÄ:
Arvosana 0: Tehtävässä ei onnistuta toteuttamaan annettuja tehtäviä, aineistoa käytetty lähinnä toistaen tai kopioiden. Asioiden käsittelyssä selkeitä virheitä.
Arvosana T1-T2: Tehtävä on hajanainen, tietoa toistava, nopeasti koottu, ei sisällä tekijän persoonallista asian käsittelyä ja oman ajattelun läpi suodatettua ilmaisua, asiasisältö niukkaa ja epäloogista.
Arvosanat H3-H4: Tehtävä käsittelee aiheita sujuvasti. Lähteiden käyttö on kohtuullisen hyvää. Sisältö esitetään loogisesti, tehtävässä on rakennetta ja selkeä esitysmuoto. Sisältö on relevanttia asiaa, mutta monipuolinen kriittinen tiedonkäsittely, analysointi ja argumentointi pääsääntöisesti puuttuvat. Tehtävässä ei juurikaan ole persoonallisia oivalluksia.
Arvosana K5: Tehtävä on rakennettu loogisesti. Se käsittelee aiheita monipuolisesti, analysoiden ja kriittisesti. Esitetyt väitteet perustellaan. Lähteitä käytetään asianmukaisesti ja monipuolisesti. Tehtävä on tyylillisesti yhtenäinen, lukija on otettu huomioon tehtävän laatimisessa, teksti on sujuvaa. Tehtävästä henkii persoonallinen panos ja oivaltavat teemojen käsittelyt välittävät tekijän paneutumista aiheisiin.

Hylätty (0)

Arvosana 0: Tehtävässä ei onnistuta toteuttamaan annettuja tehtäviä, aineistoa käytetty lähinnä toistaen tai kopioiden. Asioiden käsittelyssä selkeitä virheitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-T2: Tehtävä on hajanainen, tietoa toistava, nopeasti koottu, ei sisällä tekijän persoonallista asian käsittelyä ja oman ajattelun läpi suodatettua ilmaisua, asiasisältö niukkaa ja epäloogista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanat H3-H4: Tehtävä käsittelee aiheita sujuvasti. Lähteiden käyttö on kohtuullisen hyvää. Sisältö esitetään loogisesti, tehtävässä on rakennetta ja selkeä esitysmuoto. Sisältö on relevanttia asiaa, mutta monipuolinen kriittinen tiedonkäsittely, analysointi ja argumentointi pääsääntöisesti puuttuvat. Tehtävässä ei juurikaan ole persoonallisia oivalluksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5: Tehtävä on rakennettu loogisesti. Se käsittelee aiheita monipuolisesti, analysoiden ja kriittisesti. Esitetyt väitteet perustellaan. Lähteitä käytetään asianmukaisesti ja monipuolisesti. Tehtävä on tyylillisesti yhtenäinen, lukija on otettu huomioon tehtävän laatimisessa, teksti on sujuvaa. Tehtävästä henkii persoonallinen panos ja oivaltavat teemojen käsittelyt välittävät tekijän paneutumista aiheisiin.