Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Kaarina Marjanen
  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Kaarina Marjanen

Ryhmät

  • SSB218SN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S18, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.
Opintojakso käynnistyy yhteisellä orientaatioluennolla sekä työpajoilla ja koostuu sen jälkeen seuraavista osista, joita seurataan jokaisen osan sisällä toteutuvan luovan oppimispäiväkirjan avulla:
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Oma suunta ja aktiivisuus luovat perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan (muistiinpanot, videot, valokuvat, piirrokset, runot, aforismit, äänitteet...) avulla. Opintojakson toteutuminen avautuu matkan varrella, etukäteen luotujen aikataulullisten raamien pohjalta. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita.
Opiskelijan on seurattava oppimistapahtumia, jotka saattavat täydentyä ja päivittyä opintojakson kuluessa. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta.
Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että rakennamme ja jaamme kollektiivisesti taidepohjaisen esityksemme, joka on avoin yleisölle. Tentissä hyödyntämään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia sekä pedagogiikkaa: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista. Teoreettinen tieto ja sen varmistava kotitentti syventävät oppimista.
Opintojakson tukena hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen suunnitelmaa ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen 2018).
Ymmärrystä luodaan hyvinvoinnin rakenteista yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panostusta kaikkiin tehtäviin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Optimassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen teoreettisia ja menetelmällisiä ajatusmalleja.
LbD toteutuu yleisölle ja yhteistyökumppaneille avoimena taidepohjaisena tapahtumana.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio 28.08.2019 12.30 - 15.45
Päätösseminaari/taiteellisen tuotoksen esitys su 10.11.2019 iltapäivällä.
Kotitentti: palautuspäivä
Huom. osallistuminen kaikkiin työpajoihin ohjeen mukaan on edellytys opintojakson suorittamiselle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ks. arviointikriteerit, vaativuustaso II
tämän opintojakson toteutusmalliin soveltaen
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op) Hyväksytty/täydennettävä
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op) Hyväksytty/täydennettävä
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op) Ryhmäkohtainen arviointi 0-5
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op) Yksilöllinen arviointi 0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kotitentti:
ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- kuvata oman taiteellisen toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- ilmaisee taiteellista osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- edistää toiminnallaan ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- ilmaisee oman taiteellisen osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- arvioida ja kehittää ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida taiteellisen osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä