Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

01.01.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö C

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Maija-Leena Kukkonen
  • Erja Annola
  • Kaarina Marjanen

Vastuuopettaja

Kaarina Marjanen

Ryhmät

  • SSP218KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K18, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.
Opintojakso käynnistyy yhteisellä orientaatioluennolla sekä työpajoilla ja koostuu sen jälkeen seuraavista osista, joita seurataan jokaisen osan sisällä toteutuvan luovan oppimispäiväkirjan avulla:
1) Orientaatio, taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat ja opintokäynti (1,5 op)
2) LbD -projekti (1,5 op)
3) Päätösseminaari valmisteluineen (1 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Oma aktiivisuus luo perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan (muistiinpanot, videot, valokuvat, piirrokset, runot, aforismit, äänitteet...) avulla.
HUOM. LbD-toteutusosat sijoittuvat osittain yhteistyökumppanin tiloihin, ja saattavat aikataulullisesti asettua myös ilta-aikoihin tms. LbD-työskentelyä ei ole aikataulutettu etukäteen Asioon, vaan ne luodaan yhdessä sopien. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita.
Opiskelijan on seurattava oppimistapahtumia, jotka saattavat täydentyä ja päivittyä opintojakson kuluessa. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta. Opintojakso toteutetaan sote-liko -yhteistyössä Laureassa sekä työelämä-yhteistyökumppanin kanssa.
Opintojakson toteutuksen monialaisiin osiin sisältyvät:
- intro = orientaatiotapaaminen viikolla
- LbD-työskentely pienryhmissä
- taidelähtöiset työpajat ja
- opintokäynti sekä
- loppuseminaari
Opiskelijat valikoituvat ryhmiin, joissa keskittyvät yhteen teemoista syvällisemmin. Teemoihin saattaa tulla pieniä tarkennuksia/muutoksia ennen opintojakson käynnistymistä.
Jakson oppimistapahtumia sekä LbD-osia toteutetaan siis mahdollisesti ilta-aikoinakin yhteistyökumppanin luona.
Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että kuuntelemme kaikkien ryhmien esitykset osallistuen jokaiseen seminaarikertaan. Tällöin myös videomuotoiseen oppimispäiväkirjaan päästään sisällyttämään opintojakson kokonaisprosessi, ja pääset tentissä hyödyntämään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista sekä teoreettista tietoa, johon liittyy kotitentti.
Opintojakson tukena hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen suunnitelmaa ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen 2017). Opintojaksototeutus rakentuu ennenkaikkea LbD-mallin periaatteisiin. Lisäksi ymmärrystä luodaan hyvinvoinnin rakenteista yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panosta kaikkiin tehtäviin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali julkaistaan Optimassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

LbD-projekti yhteistyössä työelämän kanssa.
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen teoreettisia ja menetelmällisiä ajatusmalleja.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Intro = orientaatiotapaaminen 14.1.2019
opintokäynti 5.2.2019
loppuseminaari 2.4.2019
Kotitentti: palautuspäivä ilmoitetaan Optimassa.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opintojakson intro-tapaamisessa, taidelähtöisissä/kokemuksellisissa työpajoissa ohjeen mukaan, intensiiviviikon tapaamisessa, LbD-työskentelyssä sekä siihen liittyvissä kontaktikerroissa sekä loppuseminaarissa. Niitä ei siis voida korvata tehtävin tms. muodossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Orientaatio, taidelähtöiset työpajat ja opintokäynti (1,5 op)
2) LbD -projekti (1,5 op)
3) Päätösseminaari valmisteluineen (1 op)
4) Etätentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
(1 op = 27h)
Kaikkiin osiin sisältyy myös oppimispäiväkirjan toteuttaminen (muistiinpanot, valokuvat, videot, äänitteet, piirrokset, runot, aforismit... ). Sitä hyödynnetään päätösseminaarissa ja etätentissä.

Sisältö ja sen jaksotus

1) Orientaatio, taidelähtöiset työpajat ja opintokäynti
2) LbD -projekti
3) Päätösseminaari valmisteluineen
4) Etätentti: kirjallisuus ja teoria
Kaikkiin osiin sisältyy myös oppimispäiväkirjan toteuttaminen (muistiinpanot, valokuvat, videot, äänitteet, piirrokset, runot, aforismit... ). Sitä hyödynnetään päätösseminaarissa ja etätentissä.

Lisätietoja opiskelijoille

Saadaksesi mahdollisimman hyvän oppimiskokemuksen opintojaksolta, aseta ja kirjaa itsellesi muistiin tähän luovuuden, toiminnallisuuden, voimavaraistavan ja terapeuttisen viitekehyksen sisään sijoittuva henkilökohtainen osaamistavoitteesi, oppimistasi suuntaamaan, tukemaan ja tuomaan tietoiseksi. Tällöin oppimisesi perustuu sinun omiin tarpeisiisi ja lähtökohtiisi, ja pystyt hakemaan haluamaasi sisäisestä motivaatiostasi lähtien.
Luovissa toimintamalleissa oma suhde luovuuteen ja asennoituminen siitä nouseviin, asiakastyötä tukeviin menetelmiin, on keskeisessä asemassa. Luovuus ja hyvinvointi kulkevat tiiviisti rinnakkain. Luovuus on siis merkitsevässä asemassa sosionomin työkentällä. Tämän vuoksi paneudu opintojaksoon myös lähdekirjallisuuden tasolla ymmärrystäsi syventäen, jotta kokemuksesi saavat reflektiopohjan.
Opintojakson viestinnässä käytetään Optima-työtilaa. Lähetän tietoa ja ohjeita Optiman ilmoituksena, joten sallithan toiminnon. Mikäli sinulla on yleisiä kysymyksiä opintojakson kulusta, otathan yhteyttä viestipalstalla. Näin myös muut hyötyvät vastauksesta. Luottamuksellisissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tai soittaa tai sopia tapaamisajan. Sähköposteihin pyrimme vastaamaan kolmen työpäivän sisällä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tavoitteet ohjaavat arviointia:
Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
1) Orientaatio, taidelähtöiset työpajat ja opintokäynti (1,5 op) Hyväksytty/Täydennettävä
2) LbD -projekti (1,5 op) Hyväksytty/Täydennettävä
3) Päätösseminaari valmisteluineen (1 op) 0-5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio)
4) Etätentti: kirjallisuus ja teoria (1 op) yksilöllinen arvosana 0-5
(1 op = 27h)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

OPPIMISTEHTÄVIEN ARVIOINTI: 0-5
OPPIMISTEHTÄVIEN ARVIOINTIKRITEEREITÄ:
Arvosana 0: Tehtävässä ei onnistuta toteuttamaan annettuja tehtäviä, aineistoa käytetty lähinnä toistaen tai kopioiden. Asioiden käsittelyssä selkeitä virheitä.
Arvosana T1-T2: Tehtävä on hajanainen, tietoa toistava, nopeasti koottu, ei sisällä tekijän persoonallista asian käsittelyä ja oman ajattelun läpi suodatettua ilmaisua, asiasisältö niukkaa ja epäloogista.
Arvosanat H3-H4: Tehtävä käsittelee aiheita sujuvasti. Lähteiden käyttö on kohtuullisen hyvää. Sisältö esitetään loogisesti, tehtävässä on rakennetta ja selkeä esitysmuoto. Sisältö on relevanttia asiaa, mutta monipuolinen kriittinen tiedonkäsittely, analysointi ja argumentointi pääsääntöisesti puuttuvat. Tehtävässä ei juurikaan ole persoonallisia oivalluksia.
Arvosana K5: Tehtävä on rakennettu loogisesti. Se käsittelee aiheita monipuolisesti, analysoiden ja kriittisesti. Esitetyt väitteet perustellaan. Lähteitä käytetään asianmukaisesti ja monipuolisesti. Tehtävä on tyylillisesti yhtenäinen, lukija on otettu huomioon tehtävän laatimisessa, teksti on sujuvaa. Tehtävästä henkii persoonallinen panos ja oivaltavat teemojen käsittelyt välittävät tekijän paneutumista aiheisiin.

Hylätty (0)

Arvosana 0: Tehtävässä ei onnistuta toteuttamaan annettuja tehtäviä, aineistoa käytetty lähinnä toistaen tai kopioiden. Asioiden käsittelyssä selkeitä virheitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-T2: Tehtävä on hajanainen, tietoa toistava, nopeasti koottu, ei sisällä tekijän persoonallista asian käsittelyä ja oman ajattelun läpi suodatettua ilmaisua, asiasisältö niukkaa ja epäloogista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanat H3-H4: Tehtävä käsittelee aiheita sujuvasti. Lähteiden käyttö on kohtuullisen hyvää. Sisältö esitetään loogisesti, tehtävässä on rakennetta ja selkeä esitysmuoto. Sisältö on relevanttia asiaa, mutta monipuolinen kriittinen tiedonkäsittely, analysointi ja argumentointi pääsääntöisesti puuttuvat. Tehtävässä ei juurikaan ole persoonallisia oivalluksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5: Tehtävä on rakennettu loogisesti. Se käsittelee aiheita monipuolisesti, analysoiden ja kriittisesti. Esitetyt väitteet perustellaan. Lähteitä käytetään asianmukaisesti ja monipuolisesti. Tehtävä on tyylillisesti yhtenäinen, lukija on otettu huomioon tehtävän laatimisessa, teksti on sujuvaa. Tehtävästä henkii persoonallinen panos ja oivaltavat teemojen käsittelyt välittävät tekijän paneutumista aiheisiin.