Kuntoutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1413-SRV1811A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
20.08.2018 - 23.10.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Nina Nurminen
- Anu Mäenpää
Ryhmät
-
SRV217SASosionomikoulutus, rikosseuraamusala, S17, monimuotototeutus, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee kuntouttavan työn eri työmuotoja
- ymmärtää kuntouttavaa työtä ohjaavia ajatusmalleja
- osaa tunnistaa ja jäsentää rikollisuutta ja syrjäytymistä luovia ja ylläpitäviä rakenteita ja prosesseja sekä keinoja vaikuttaa niihin
Toteutustapa
Lähiopetus
Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen)
Pari- ja ryhmätyöskentely (oppimistehtävä, kirjallisuuteen perehtyminen)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimistehtävässä ja tentissä käytettävä kirjallisuus:
Artikkeli: Porporino & Fabiano: Case managing offenders within a motivational frameworks (s. 184-211).Teoksessa Developments in Social Works with Offenders. Edited by Gill McIvor & Peter Raynor (2007) (oppimistehtävä + tentti)
- RITA ja ARAT-arviointilomakkeet (jaetaan lähiopetustunnilla) (oppimistehtävä ja tentti)
- Artikkeli: Bonta ja Wormith: Risk and need assessment (s. 131- 151). TeoksessaDevelopments in Social Works with Offenders. Edited by Gill McIvor & Peter Raynor (2007) (oppimistehtävä + tentti)
- Arola-Järvi, Anna: Suunnitelmallisen vankeusajan käsikirja. Vantaa : Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 2012. - 75 s. Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen oppikirja, ISSN 1796-766X ; 1/2012
ISBN 978-951-53-317 (oppimistehtävä + tentti)
- Alkoholiongelmaisen hoito. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2015. www.käypähoito.fi. (oppimistehtävä + tentti)
- Huumeongelmaisen hoito. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2012. www.käypähoito.fi. (oppimistehtävä + tentti)
- Päihdetyön linjaukset vuosille 2012-2016. Rikosseuraamuslaitos, 2012. (oppimistehtävä + tentti)
A-klinikkasäätiö. Pikatieto. (Päivitetty 4/2010). http://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/pikatieto.
- Tyni Sasu. Vankeihoidon vaikuttavuus. Onko kuntoutukselle tilastollisia perusteita. Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 1/2015
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistumalla lähiopetukseen ja palauttamalla oppimistehtävän viimeistään 22.10.2018 klo. 16:15 Optimaan. Huomioi oppimistehtävän palautusaika, koska myöhemmin kuin 22.10.2018 klo. 16:15 palautettua oppimistehtävää ei oteta vastaan. Jos opiskelija ei palauta oppimistehtävää määräaikaan mennessä, voi hän suorittaa opintojakson tenttimällä opintojakson kirjallisuuden ja tunneilla jaetun materiaalin Laurean yleisinä tenttipäivinä lokakuussa ja marraskuussa 2018. Jos opiskelija ei suorita jaksoa edellä mainitun määräajan puitteissa, jakso on seuraavan kerran suoritettavissa seuraavassa toteutuksessa.
Lähiopetusteilla on 75% läsnäolopakko. Poissaolo korvataan kirjallisilla tehtävillä siten, että 1 korvaava tehtävä/ 4tuntia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähiopetustunnit: 27.-29.8.2018 ja 1.10.2018
Oppimistehtävän viimeinen palautusajankohta: 22.10.2018 klo. 16:15
Tenttipäivät: Laurean yleiset tenttipäivät: lokakuu ja marraskuu 2018
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 28 tuntia
Itsenäistä työskentelyä (kirjallisuuteen perehtyminen)
Pari- ja ryhmätyöskentelyä (oppimistehtävän tekeminen)
Sisältö ja sen jaksotus
Ma 27.8.2018. Riskiarvioinnista yksilöliseen kuntoutukseen/ Rikosten tekemisen yksilöpsykologiaa. Yliopettaja Nina Nurminen
Ti 28.8.2018 Riskien ja tarpeiden arviointi/Arvioinnin perusteita. Yliopettaja Nina Nurminen
RITA ja ARAT. Yliopettaja Nina Nurminen
Ke 29.8.2018 Päihteet I ja II. Yliopettaja Anu Mäenpää
Ma 1.10.2018 Päihteet III. Anu Mäenpää
Kognitiivinen käyttäytymisterapia ja Good Lives Model seksuaalirikollisten kuntoutuksessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän arvosanasta. Oppimistehtävä sisältää kaksi tehtävää, josta kumpikin arvioidaan numeerisesti (asteikko 1 - 5). Molemmat tehtävät perustuvat case- tapaukseen,opintojakson kirjallisuuteen ja tunneilla jaettuun materiaaliin. Oppimistehtävän voi tehdä pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Oppimistehtävässä tulee lisäksi kuvata opiskelijoiden keskinäinen työnjako. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kahden tehtävän keskiarvosta. Oppimistehtävän arviointikriteerit on kerrottu oppimistehtävän yhteydessä.
Jos opiskelija tenttii opintojakson kirjallisuuden, opintojakson arvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
1 -5