Rikollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: V1412-SRV1811A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
20.08.2018 - 14.12.2018
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Olli Kaarakka
- Eeva Järveläinen
Ryhmät
-
SRV217SASosionomikoulutus, rikosseuraamusala, S17, monimuotototeutus, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
- rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
- tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
- suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
- kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
- analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta
Toteutustapa
Lähiopetus, yksilöessee, luentotehtävät ja tentti
Palautukset yksilöesseistä ja luentotehtävistä optimaan
Opettaja tavoitettavissa parhaiten sähköpostitse olli.kaarakka@om.fi.
p. 050 310 4944
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 4. krs. huone 407
Opiskelija osaa
•pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
•rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
•tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
•suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
•kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
•analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 1 - 219.
Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 68- 200.
Tyni, Sasu: Vankeinhoidon vaikuttavuus. Onko kuntoutukselle tilastollisia perusteita? Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 1/2015. Sivut 1 - 118.
Muu opettajan jakama materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-oikeudesta keskustellaan opetuksen alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 36 tuntia. Omatoiminen työskentely, yksilöessee, luentotehtävät ja tenttiin valmistautuminen 234 tuntia.
Luennot ja luentotehtävät 3 op
Yksilöessee 3 op
Tentti ja tenttiin valmistautuminen 4 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetut hyv - hyl
Ryhmätehtävät hyv - hyl
Yksilöessee 40 %, hyv -5
Tentti 60 %, hyv - 5