Siirry suoraan sisältöön

MC UAS -jäsenlehden toimitus ja taitto (10 op)

Toteutuksen tunnus: TP00BL70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 06.01.2019

Ajoitus

23.01.2019 - 09.05.2019

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 12

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Tiina Leppäniemi

Vastuuopettaja

Tiina Leppäniemi

Ryhmät

  • TOH218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Toteutustapa

Tässä projektissa suunnitellaan ja toteutetaan MC UAS -kerhon jäsenlehti. Opintoprojektin alussa opiskelija oppii tärkeitä tietoja haastattelemisesta, kuvaamisesta sekä toimituksellisesta kirjoittamisesta. Projektitiimi suunnittelee yhdessä lehden sisällön vastaamaan toimeksiantajan toiveita. Aiheet jaetaan opiskelijoille, ja kukin opiskelija toimittaa artikkeliin 1-2 uutista, kolumnia tai artikkelia. Tämän voi tehdä myös parin kanssa.
Valmiit artikkelit taitetaan InDesign-ohjelmalla. Opiskelija pääsee oppimaan perusteita InDesign-julkaisuohjelmasta ja sen käytöstä verkkojulkaisun toteuttamisessa. Yhteinäinen kokonaisuus viimeistellään ja julkaistaan toimeksiantajan käytettäväksi huhtikuun viimeisellä viikolla.

Aika ja paikka

Lähitapaamiset pidetään Tikkurilan kampuksella. Katso aikataulu Pakista.
Muu työ (kuten haastatteluiden tekeminen ja kirjoittaminen) tapahtuu opiskelijan itsenäisenä työnä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettaja antaa materiaalin opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Proejkti toteutetaan yhdessä MC UAS -kerhon kanssa. Kyseessä on Suomen ammattikorkeakoulujen henkilöstön moottoripyöräkerho.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso aikataulu Pepistä. Opintojakso alkaa helmikuussa 2019 ja projektityön deadline on huhtikuun lopulla. Arviointi- ja palautekeskustelu ajoittuu toukokuulle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitapaamiset 40%
Itsenäinen työ 60%

Lisätietoja opiskelijoille

Kiinnostaisiko sinua kokeilla, millaista on suunnitella, toimittaa ja taittaa kokonainen verkkojulkaisu? Tällä projektilla teet sen yhdessä opiskelijakollegoidesi kanssa lehtorin ohjauksessa. Tulet oppimaan, miten kohdata haastateltavan henkilön ja miten haastattelutilanteeseen valmistaudutaan sekä miten se toteutetaan. Opit toimituksellisesta kirjoittamisesta ja sinulle tulevat tutuksi käsitteet, kuten ingressi, leipäteksti ja kainalojuttu. Saat ja annat palautetta myös muiden teksteistä, sekä opit oikolukemaan valmiita artikkeleita. Taittovaiheessa opit perusteita julkaisuohjelmisto InDesignin käytöstä ja taitat omat artikkelisi osaksi yhteistä pdf-muotoista julkaisuanne.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan työtä arvioidaan suhteessa tiimin tavoitteisiin ja niissä onnistumiseen. Projektitiimi yhdessä suunnittelee kokonaisuuden ja on yhdessä vastuussa tavoitteiden täyttymisestä. Ohjaava lehtori tukee, neuvoo ja ohjaa projektitiimiä työskentelyn eri vaiheissa.
Projektin arviointiin vaikuttavat suunniteltuihin tavoitteisiin pääseminen ja yhteistyön, vuorovaikutuksen sekä lopputuotoksen laatu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit noudattavat projektien yleisiä arviointikriteereitä.
Tyydyttävän arvosanan projektissa opiskelija
• osaa suunnitella projektia, sen tavoitteita, osatehtäviä ja aikatauluja
• osaa toimia ohjatusti erilaisissa projektiin liittyvissä tehtävissä
• osaa tuottaa projektin hallinnassa tarvittavaa dokumentaatiota
• osaa kuvata projektissa kehittynyttä osaamistaan suhteessa moduulin/opintojakson osaamistavoitteisiin
• osaa hankkia ja koota tietoa ja käyttää sitä projektissa
• osaa raportoida kehittämistyön sovitulla tavalla Laurean antamia ohjeita noudattaen, teoriaa hyödyntäen sekä asianmukaista tyyliä käyttäen
• osaa kertoa tuloksista suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.
• osaa esittää tulokset ammattikäsitteitä käyttäen
• osaa toimia tiimissä sekä yhteistyötahojen kanssa
• osaa tunnistaa tiimin ja yhteistyötahojen tarpeet
• osaa tunnistaa oman toimintansa merkityksen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit noudattavat projektien yleisiä arviointikriteereitä.
Hyvän arvosanan projektissa opiskelija
• osaa arvioida projektissa kehittynyttä osaamistaan suhteessa moduulin/opintojakson osaamistavoitteisiin
• osaa hankkia ja vertailla tietoa ja soveltaa sitä projektissa
• osaa raportoida kehittämistyön johdonmukaisesti ja asiantuntevasti
• osaa arvioida tuloksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
• osaa esittää tulokset asiantuntevasti perustellen
• osaa toimia ammatillisesti tiimissä sekä yhteistyötahojen kanssa
• osaa huomioida tiimin ja yhteistyötahojen tarpeet
• osaa edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä työskentelyä
• osaa suunnitella projektin etenemistä siten, että projektin tavoitteet saavutaan
• osaa toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti erilaisissa projektiin liittyvissä tehtävissä
• osaa tuottaa dokumentaatiota, joka edistää projektityöskentelyä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit noudattavat projektien yleisiä arviointikriteereitä.
Kiitettävän arvosanan projektissa opiskelija
• osaa ratkaista projektin etenemiseen liittyviä ongelmia ja perustella näkemyksiään projektin toteutuksen osalta
• osaa toimia vastuullisesti ja kehittävästi erilaisissa projektiin liittyvissä tehtävissä
• osaa kehittää projektissa tarvittavaa dokumentaatiota tai työtapoja
• osaa arvioida osaamisensa hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella osaamisensa kehittämistä
• osaa analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä
• osaa raportoida kehittämistyön niin, että tutkittu tieto ja kokemuksellinen tieto liitetään toisiinsa
• osaa arvioida tulosten vaikuttavuutta ja sovellettavuutta.
• osaa esittää kehittämisehdotuksia tulosten perusteella
• osaa edistää ja kehittää yhteistyötä ja verkostoja
• osaa ennakoida tiimin ja yhteistyötahojen tarpeita toiminnassaan
• osaa arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä työskentelyotetta ja yhteishenkeä