Siirry suoraan sisältöön

Potilaan siirtymävaiheen hoitotyön osaamisen vahvistaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BV38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

24.08.2022 - 09.10.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Makkonen
  • Mika Alastalo

Vastuuopettaja

Mika Alastalo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida potilaan siirtokelpoisuutta (ABCDE) ennen siirtoa ja sen aikana
- raportoida potilaan siirtymävaiheessa järjestelmällisesti ja selkeästi (ISBAR)
- ohjata potilasta kotiutumisessa ja osastosiirron yhteydessä
- huomioida ja vahvistaa potilaan osallisuutta siirtymävaiheen hoidossa
- arvioida ja esittää kehittämisehdotuksia simulaatiopedagogiikan toteuttamisessa ja hyödyntämisessä
- arvioida omaa ammatillista kehittymistään ja kehittymistarpeitaan yllä mainittujen aihealueiden osalta

Toteutustapa

Opinnon info (Zoom), itsenäinen opiskelu Canvas-verkkoympäristössä ja 2 simulaatiopäivää/opiskelija (Tikkurilan kampus)

Ennakkotehtävät simulaatiopäiviä (2) varten.

Vapaamuotoinen oppimispäiväkirja oman osaamisen reflektioon

Läsnäolovelvoite infossa ja simulaatioissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lähdeaineisto saatavilla Canvas-työtilassa ennen opintojakson alkua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektiopinto kuuluu osana laajempaan Vitalise-hankkeeseen (EU:n Horizon 2020-hanke). Hankkeessa 19 kumppania 11 maasta kehittävät yhdessä ja harmonisoivat tutkimustoimintaa erilaisissa Living Labs-ympäristöissä.

Tässä 3 op:n kokonaisuudessa hanketyö kohdentuu simulaatiotutkimukseen sisältäen potilaan siirtymävaiheen hoitoon liittyviä teemoja kuten tilan arviointi, ohjaus ja potilaan osallistaminen.

Projektiopinnossa opiskelijat osallistuvat simulaatioihin ja niiden kehittämiseen. Simulaatiossa mm hyödynnetään ja arvioidaan erilaisia kameratekniikoita.

Kokemusasiantuntija on mukana opintojakson suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Info ja kaksi simulaatiopäivää. Aikataulut Pakissa.

Ennakkotehtävien palautus 20.9.2022
Oppimispäiväkirjan palautus 9.10.2022

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinto on osa laajempaa kansainvälistä Vitalise-hanketta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h (1 op = 27 h opiskelijan työtä)
Info ja simulaatiot 17 h
Itsenäisen opiskelun osuus (ennakkotehtävä ja oppimispäiväkirja) 57 h

Sisältö ja sen jaksotus

Potilaan tilan arviointi

Potilaan siirtymävaiheen hoito (kotiutuminen, siirtyminen sairaalan sisällä)

Potilaan ohjaaminen

Potilaan osallisuuden edistäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Moduulien I-III tulee olla suoritettu ennen opintoon osallistumista.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.

Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. ”

[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai väyläopintojen opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa II. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää infoon ja simulaatioihin osallistumista sekä ennakkotehtävien ja oppimispäiväkirjan hyväksyttyä suoritusta.