Professional Finnish in Early Childhood Education (Suomea varhaiskasvatuksen ammattilaisille (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU75-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
16.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCS2), Health and welfare
Opettaja
- Kati Rintakorpi
- Kristiina Kuparinen
Vastuuopettaja
Kristiina Kuparinen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
SWV219SN2Degree Programme in Social Services, daytime studies, S19, Tikkurila
-
CCS221SYComplementary competence (bachelor’s studies), S21, Health and welfare
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa ja viestiä vanhempien kanssa useimmissa ennakoitavissa tilanteissa
- etsiä ja käyttää toiminnan suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin kannalta tarkoituksenmukaista materiaalia ja tietoa
Toteutustapa
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Tikkurilan kampuksella ja itsenäisenä työskentelynä verkko-oppimisalusta Canvasissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina käytetään pääasiassa autenttisia varhaiskasvatuksen dokumentteja. Lisää arkipäivän suomea voi hyvin opiskella esimerkiksi teoksesta Kuparinen - Tapaninen: Oma suomi 2. Suomea aikuisille. Otava. Ammatillisiin tilanteisiin löydät lisätietoa teoksesa Kela - Korpela - Lehtinen: Ihan lähellä. Työelämän suomea lähihoitajille. Edita. Sivut 56 - 126.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssi on suunnattu opiskelijoille, joille suomi on toinen kieli.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Opetustunnit kattavat tästä noin 40 tuntia. Sen lisäksi tehtäviin kuuluu ennakkolukemista ja muita opiskelijan tuotoksia.
Sisältö ja sen jaksotus
Kurssin sisältö jakautuu neljään teemaan. Jokaista teemaa käsitellä 2-3 viikkoa. Teemat ovat:
1) Lähdetään metsään retkelle! Ryhmän ohjaamiseen tarvittavaa kielitaitoa.
2) Jokainen lapsi on yksilö. Getting to know the chilld as an individual..Tutustutaan pedagogisen dokumentoinnin kieleen.
3) Hyvä päivä ja huono päivä. Harjoitellaan tunteista puhumista ja vuorovaikutusta vanhempien kanssa.
4) Lasten hyvät kysymykset. Opettamiseen tarvittavaa kielitaitoa.
Lisätietoja: Jotta saat riittävästi tukea kielitaitosi kehittämiseen, kurssilla on 80% läsnäolopakko.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla on kaksi arvioitavaa tehtävää (50 % arvosanasta) ja testi sanastosta, tekstin ja kuullun ymmärtämisestä (50 %). Arviointikriteerit perustuvat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasokuvaukseen B1.1, ja siinä painottuvat varhaiskasvatuksessa tarvittavat viestintätaidot.
Hylätty (0)
Kurssi on hylätty, jos opiskelija ei osallistu vähintään 80-prosenttisesti lähiopetukseen ja/tai opiskelija ei palauta tehtäviä tai tehtävät eivät vastaa tehtävänantoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa osallistua keskusteluihin, ilmaista mielipiteensä ja toimia vuorovaikutuksessa jokapäiväisissä, rutiininomaisissa tilanteissa (esimerkiksi ohjatessaan lapsia ja jutellessaan vanhempien kanssa). Opiskelija löytää vaihtoehtoisia tapoja ilmaista itseään, jos oikeaa sanaa ei löydy. Opiskelija osaa toimia kohteliaasti viestintätilanteissa. Opiskelija ymmärtää pääkohdat ja joitakin yksityiskohtia puheesta ja kirjoituksesta, kuten tiedotteista vanhemmille, ammatillisista asiakirjoista ja lastenohjelmista. Opiskelija osaa selostaa pääkohdat ja joitain yksityiskohtia todellisista tai kuvitelluista aiheista. Opiskelija käyttää melko monipuolista sanastoa, perusrakenteita ja joitakin monimutkaisempia muotoiluja. Opiskelija ääntää suomea ymmärrettävästi ja melko vaivattomasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa osallistua keskusteluihin, ilmaista mielipiteensä ja toimia vuorovaikutuksessa jokapäiväisissä tilanteissa melko vaivattomasti (esimerkiksi ohjatessaan lapsia ja jutellessaan vanhempien kanssa). Opiskelija on jossain määrin aloitteellinen keskusteluissa ja löytää vaihtoehtoisia tapoja ilmaista itseään, jos oikeaa sanaa ei löydy. Opiskelija osaa toimia kohteliaasti viestintätilanteissa. Opiskelija ymmärtää pääkohdat ja joitakin yksityiskohtia puheesta ja kirjoituksesta, kuten tiedotteista vanhemmille, ammatillisista asiakirjoista ja lastenohjelmista. Opiskelija osaa selostaa pääkohdat ja joitain yksityiskohtia todellisista tai kuvitelluista aiheista myös silloin, kun ei ole siihen valmistautunut. Opiskelija käyttää melko monipuolista sanastoa, monenlaisia rakenteita ja joitakin fraaseja ja idiomeja. Opiskelija ääntää suomea ymmärrettävästi ja melko vaivattomasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa osallistua keskusteluihin, ilmaista mielipiteensä ja toimia vuorovaikutuksessa jokapäiväisissä tilanteissa melko vaivattomasti (esimerkiksi ohjatessaan lapsia ja jutellessaan vanhempien kanssa). Opiskelija on aloitteellinen keskusteluissa ja löytää vaihtoehtoisia tapoja ilmaista itseään, jos oikeaa sanaa ei löydy. Opiskelija osaa toimia kohteliaasti viestintätilanteissa ja huomioida kulttuuriset tavat - esimerkiksi sen, kuinka eri ikäisten kanssa viestitään. Opiskelija ymmärtää pääkohdat, avainsanat ja tärkeät yksityiskohdat puheesta ja kirjoituksesta, kuten tiedotteista vanhemmille, ammatillisista asiakirjoista ja lastenohjelmista. Opiskelija osaa selostaa pääkohdat ja joitain yksityiskohtia todellisista tai kuvitelluista aiheista myös silloin, kun ei ole siihen valmistautunut. Opiskelija käyttää monipuolista sanasta, monenlaisia rakenteita ja useita fraaseja ja idiomeja. Opiskelija ääntää suomea ymmärrettävästi ja vaivattomasti.