Siirry suoraan sisältöön

Mentalisaatio terveydenhoitajan työssä (1 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BU69-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

60 - 80

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Tiina Putkuri

Vastuuopettaja

Tiina Putkuri

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä mentalisaation ja kertoa mentalisaation teoreettisesta taustasta
- määritellä mentalisaatioon liittyvät keskeiset käsitteet ja osaa tunnistaa niiden ilmenemisen käytännössä
- toimia asiakkaan mentalisaatiokykyä tukevasti
- tarkastella asiakkaan mentalisaatiokyvyn tukemista eettisestä näkökulmasta
- tarkastella omaa mentalisaatiokykyään ja sen vaikutusta omaan työskentelyyn

Toteutustapa

Opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle tekemällä Esittäydy tässä -tehtävän sunnuntaihin 15.5.2022 mennessä.

Esittäytymistehtävän jälkeen opintojakso suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin Canvas-oppimisympäristössä ajalla 1.5.-31.7.2022. Huomioi kuitenkin oppimispäiväkirjaan liittyvä aikataulu.

Opintojakso koostuu luentotallenteista, kuunneltavasta aineistosta, luettavasta kirjallisuudesta ja tehtävistä. Yhtenä tehtävänä on oppimispäiväkirjan kirjoittaminen (2-3 sivua) ja toisen opiskelijan oppimispäiväkirjan vertaisarviointi. Oppimispäiväkirja on palautettava viimeistään 15.7.2022, vertaispalaute oppimispäiväkirjasta annetaan viimeistään 31.7.2022.

Ohjausta saa tarvittaessa sähköpostitse opettajan kanssa sopimalla, poislukien opettajan vapaajakso, jolloin ohjausta ei ole tarjolla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pakollinen kirjallisuus:

- Viinikka A (toim.) (2014): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.137092
- Salo ym. (2019): The effectiveness of Nurture and Play: a mentalisation-based parenting group intervention for prenatally depressed mothers. Primary Health Care Research & Development, 20, E157.

Lisäksi voi hyödyntää:

- Keinänen M. & Martin M. (2019): Mieli meissä. Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin. Kirjapaja, Helsinki. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92442
- Larmo S. (2010): Mentalisaatio - kyky pitää mieli mielessä. Duodecim 126: 616–22.
- Mäntymaa M. ym (2016): Mentalisaation kehittyminen. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Pajulo M. ym. (2015): Mentalisaatio ihmistä suojaavana tekijänä. Duodecim 131:1050–7.
- Pajulo M. ym. (2016): Mentalisaatio ja reflektiivinen funktio. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Ruuska P. (2020): Mentalisaatioteoria lisää ymmärrystä muutosten vaikeuteen ja hitauteen psykoterapiassa. Psykoterapia 39(1): 3–9.
- Sinkkonen J. & Kalland M. (2016): Vanhemmuus, kiintymyssuhde ja perhe. Teoksessa Kumpulainen K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.87851
- Viinikka A (2016): Mitä vauva miettii? Vanhempien mentalisaatiokyvyn vahvistaminen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksopaikan varmistus: Tee Esittäydy tässä -tehtävä 15.5.2022 mennessä
Oppimispäiväkirja: Palauta oppimispäiväkirja 15.7.2022 mennessä
Muut opintojakson tehtävät: Tee tehtävät 31.7.2022 mennessä.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on yhden opintopisteen (1 op) laajuinen. Tämä tarkoittaa sitä, että opintoihin on laskettu kuluvaksi noin 27 tuntia seuraavasti:

Aineistoon (kirjallisuus, podcastit, luennot) perehtyminen : noin 20 h
Tehtävät: noin 7 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla käsitellään mentalisaatio-käsitettä ja sen teoriataustaa, oman mentalisaatiokyvyn tarkastelemista ja kehittämistä sekä asiakkaan mentalisaatiokyvyn tukemista terveydenhoitajan työssä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle on varattu paikkoja CampusOnlinen ja Avoimen AMK:n opiskelijoille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla on neljä tehtävää (kolme pisteytettävää tehtävää ja oppimispäiväkirja).
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien neljän tehtävän suorittamista hyväksytysti. Tehtävissä 1, 3 ja 4 hyväksytyn suorituksen alarajana on 30 % maksimipistemäärästä. Tehtävässä 2 hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan palautettu oppimispäiväkirja ja tehty vertaisarviointi.


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Opintojakson tehtävät voi tehdä vain kerran. Pistemäärän jäädessä alle hyväksytyn, on täydentävästä tehtävästä sovittava opettajan kanssa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä