Siirry suoraan sisältöön

Tunnetaidot työelämässä ja ihmissuhteissa (3 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 12.02.2023

Ajoitus

17.03.2023 - 22.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Heidi Kajander-Maavuori
  • Paula Väliaho
  • Marko Kallionpää

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • TOY222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää sekä ammatillisuuttaan tunnetaidoissa että omaa itsetuntemustaan sekä ihmissuhde- ja viestintätaitojaan
- keskeiset ryhmädynamiikkaan ja asiakastilanteiden haasteisiin liittyvät kysymykset ja tunnistaa niiden ratkaisutapoja
- soveltaa kurssin teoria-ainesta, harjoituksia ja kurssin lähiopetuksessa ja välitehtävissä tehtyjä harjoituksia sekä käytyjä keskusteluja niin omissa ihmissuhteissaan kuin ammattityössään

Toteutustapa

Tunnetaidot työelämässä ja ihmissuhteissa -opintojakso toteutetaan keväällä 2023 pääosin lähitoteutuksena Hyvinkäällä. Opintojakson aloitus- ja lopetuspäivät pidetään Sääksin leirikeskuksessa, muuten opetus pidetään Hyvinkään kampuksella. Opintojaksototeutus on koulutusalasta riippumaton ja se on suunnattu ensisijaisesti Hyvinkään kampuksen opiskelijoille. Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Laurean hyvinvointipalveluiden ja Laurean avainkumppanin Hyvinkään seurakunnan kanssa. Opintojakson opettajina toimivat Heidi Kajander-Maavuori ja Petri Patronen Hyvinkään seurakunnasta sekä Marko Kallionpää ja Paula Väliaho Laureasta.

Opintojaksototeutukseen sisältyy opetusta ja ohjausta sekä itsenäistä että ryhmätyöskentelyä. Opintojakson sähköinen oppimisalusta on Canvaksessa. Canvaksessa on myös opintojakson ensisijainen keskustelukanava sekä opintojakson tarkemmat palaute- ja ohjauskäytännöt.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson suositeltavaa kirjallisuutta:

Keinänen, M. & Martin, M. 2019. Mieli meissä. Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin. Helsinki: Kirjapaja.
Nummenmaa, L. 2019. Tunnekartasto. Kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Pietikäinen, A. Joustava mieli -sarja. Helsinki: Duodecim.
Poijula, S. 2018. Resilienssi. Muutosten kohtaamisen taito. Helsinki: Kirjapaja.
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.
Takanen, K. 2011. Tunne lukkosi: vapaudu tunteiden vallasta. Helsinki: WSOY.

Myös muuta kirjallisuutta voi käyttää lähdekritiikin huomioiden.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja Paula Väliaho ja käytännöistä sovitaan opiskelijan aloitteesta hänen kanssaan.

Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Laurean avainkumppanin Hyvinkään seurakunnan kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus opintojakson orientaatiossa 17.3. ja päätöstilaisuudessa 15.5. Opetuksessa ei muuten ole läsnäolovelvollisuutta, osallistuminen on kuitenkin suositeltavaa myös opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole tiedossa KV-yhteyksiä syksyllä 2022. KV-yhteyksiä voidaan kuitenkin opintojaksolla huomioida tilanteen mukaan ja myös opiskelijoiden aloitteesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 3 op ~81 h.

Opintojakso jakaantuu sen tavoitteiden mukaisesti kolmeen sisälölliseen moduuliin:
1. Tunnetaidot ja itsetuntemus,
2. Ryhmädynamiikka ja
3. Ihmissuhteet ja ammattityö,

jokainen laajuudeltaan n. 1 op. Opintojakson opetuksen/ohjauksen osuus on n. 1 op ja itsenäisen/pienryhmässä työskentelyn osuus n. 2 op. Sekä opetus/ohjaus että itsenäinen/pienryhmässä työskentely ovat jossain määrin opintojakson kattavia.

Sisältö ja sen jaksotus

[Kuvaa opinnon sisältö tiiviisti työelämän kielellä. Esim. jos opetat ohjelmoinnin perusteita, kerro myös mitä ohjelmointikieltä opetetaan. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson arvioitavia tehtäviä on opintojakson kattava, itsenäisesti tehtävä oppimispäiväkirja ja pienryhmässä toteutettava esitys. Oppimispäiväkirjaan liittyy välitehtäviä, valmiin oppimispäiväkirjan ensimmäinen palautuspäivä on 22.5. Esityksen palautuspäivä on opintojakson päätöspäivänä 15.5. Tutkintosäännön mukaiset toinen ja kolmas palautuspäivä määritellään opintojakson Canvas-tilassa. Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada suoritusmerkinnän lisäksi myös muuta palautetta.

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista vähintään läsnäolovelvolliseen opetukseen ja opintojakson tehtävien suorittamista.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin