Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön dokumentaation merkitys lastensuojelussa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BS72-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.05.2021 - 28.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Pia Harju

Vastuuopettaja

Pia Harju

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- ymmärtää kirjaamisen lakisääteisyyden ja dokumentoinnin merkityksen lastensuojelun
asiakasprosessissa
- määrämittaisen kirjaamisen periaatteet ja asiakastyön eri dokumentit lastensuojelussa
- ymmärtää perheiden osallistamisen merkityksen ja haasteet dokumentointityössä
- huomioida lasten osallisuuden ikätasoisesti
- dokumentaation merkitys vanhempien osallistamisessa perheen asiakasprosessissa

Toteutustapa

Opintojakso suoritetaan osallistumalla virtuaalisesti toteutettavaan lähiopetukseen, seminaaripäivään, opiskelemalla itsenäisesti sekä ryhmässä ja tekemällä opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät. Myös työelämälähtöinen projekti on mahdollinen.

Tämän opintojakson toisena lehtorina toimii Lohjan perheoikeudellisten palvelujen sosiaalityöntekijä Anne-Maiju Kaakkurivaara

Aika ja paikka

Teams 28.5.21 - 23.8.2021

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Pe 28.5 klo 9-12 Opintojakson yleinen orientatio ja sisällön esittely. Dokumentoinnin merkitys. ( mahdollisuuksien mukaan läsnäolovelvoite)
Ti 8.6 Dokumentaation lakisääteisyys: asiakasasiakirjalaki, tietosuoja, salassapito
To 10.6 Kannan tuomat muutokset asiakasdokumentointiin, määrämuotoinen kirjaaminen, lastensuojelun asiakirjat (mahdollisuuksien mukaan läsnäolovelvoite)
Ti 15.6 Miten ja mitä kirjataan? Osallistava dokumentointi.
To 17.6 Reaaliaikainen kirjaaminen
Ma 23.8 Seminaari: puretaan osallistavan dokumentoinnin tehtävä

Kansainvälisyys toteutuksella

Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaarityöstä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson arviointi sisältää seuraavat toteutusosat:

1. Kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta tehtävä referaatti (2 op), arviointi hyv/hyl.

2. Osallistavan dokumentoinnin oppimispäiväkirja (2 op), arviointi hyv/hyl.

3. Seminaari: ( 1 op), arviointi hyv/hyl. Osallistavan dokumentaation purku.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean yleiset arviointikriteerit / vaativuustaso II

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.