Lastensuojelun prosessit ja palvelujärjestelmä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BS71-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.03.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Pia Harju
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesti
- ehkäisevän lastensuojelun ja lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun prosessit
- havaita ja tulkita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
- tunnistaa ja arvioida lastensuojelun tarvetta
- työskennellä lasten ja perheiden tukena osana lastensuojelun avohuollon kokonaisuutta sekä jälkihuollossa
- työskennellä lasten ja perheiden tukena osana sijaishuollon kokonaisuutta
- hyödyntää digitaalisen sosiaalityön mahdollisuudet
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan osallistumalla virtuaalisesti toteutettavaan lähiopetukseen, seminaaripäivään, opiskelemalla itsenäisesti sekä ryhmässä ja tekemällä opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät. Myö työelämälähtöinen projekti on mahdollinen.
Tämän opintojakson toisena lehtorina toimii Lohjan lapsiperhetyön päällikkö Päivi Känkänen.
Aika ja paikka
Teams 27.4.2021 - 25.5.2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ti 27.4 Opintojakson yleinen orientatio ja sisällön esittely. Lapsen edun -käsite.
Pe 30.4 Ehkäisevä lastensuojelu ja Lasten oikeudet. Opintojaksolla vieraana lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen.
To 6.5 Sosiaalihuoltolaki, Lapsen etu ja palvelutarpeen arvio.
Pe 14.5 Lastensuojelulaki ja lastensuojelun prosessit.
Ti 18.5 Psyykkisen kehityksen kulmakivet, kiintymyssuhteiden merkitys.
To 20.5 Rajoitustoimenpiteet sekä digisosiaalityön kokemukset.
T1 25.5 Seminaaripäivä
Kansainvälisyys toteutuksella
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaarityöstä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson arviointi sisältää seuraavat toteutusosat:
1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu ja varhainen tuki (2 op), arviointi 0-5.
2. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu (2 op), arviointi 0-5.
3. Digisosiaalityö ( 1 op), arviointi hyv/hyl.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointikriteerit / vaativuustaso II
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Hylätty (0)
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti.