•   Itsensä johtamisen työkalut TO00BR99-3010 01.06.2022-31.12.2022  2 op  (TOY222SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
    - luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
    - kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
    - tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi

    Vastuuopettaja

    Pasi Hario

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.

    Toteutustapa

    Tämän opinnon voit suorittaa joustavasti omaan tahtiin. Ilmoittautuminen on auki jatkuvasti ja uudet ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa (loma-aikoina hyväksynnät harvemmin).

    Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
    • Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?

    Oppimistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
    • Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
    • Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
    • Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
    • Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla. Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.06.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2022 - 30.11.2022

    Ryhmä(t)
    • TOY222SY
    Paikkoja

    0 - 400

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

    Pienryhmät
    • Avoin AMK (Koko: 100. Avoin amk: 100.)
    Opettaja(t)

    Pasi Hario, Suvi Valsta, Tomi Tolonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
    • Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?

    Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:

    Orientaatio
    Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
    Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
    Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?

    Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
    Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
    Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
    Aivoystävällisen ajankäytön malli
    Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
    Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi

    Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
    Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
    Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
    Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
    Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
    Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
    Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
    Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
    Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä

    Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
    Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
    Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
    Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
    Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
    Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
    Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
    Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa

    Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
    Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
    Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
    Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
    Monivalintatesti podcastin teemoista
    Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
    Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
    Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
    Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista ja arvosteltavien tehtävien suorittamista vähintään 50 % oikeilla arvosanoilla.