Siirry suoraan sisältöön

Potilaan ja läheisten kokonaisvaltainen tuki ja vuorovaikutus palliatiivisessa hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BR81-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 07.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Marina Arvonen
  • Sanna Kuivalainen

Vastuuopettaja

Marina Arvonen

Ryhmät

  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
- kuvata kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
- kuvata moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
- käyttää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsiteitä ja soveltaa niitä työssään
- tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
- hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
- pohtia omaa suhtautumistaan kuolemaan ja ylläpitää työhyvinvointia

Toteutustapa

Potilaan ja läheisten kokonaisvaltainen tuki ja vuorovaikutus palliatiivisessa hoidossa 5 op

Kurssille osallistuminen edellyttää, että opiskelijalla on suoritettuna 120op tai opintopistemäärä täyttyy kevään 2022 aikana.
Koko toteutus tapahtuu verkossa. Luennoilla myös osallistavia ja ryhmätehtäviä.
Pakollinen osallistuminen 1 ja 4. luentokerralla, muille luennoille osallistumista suositellaan.

Aika ja paikka

kevät 2023 verkkototeutus.

Luennot osoitteessa: https://laurea.zoom.us/j/7115025262


Ti 8.11.2022 klo 8.30 – 11.00 Orientaatio + Kokonaisvaltainen tuki ja kohtaaminen (pakollinen läsnäolo)
Ti 15.11.2022 klo 8.30-11.00 Suru, toivo ja kulttuurisensitiivisyys
Ti 22.11.2022 klo 8.30-11.00 Lapsen ja perheen tukeminen
ke 7.12.2022 klo 8.30- 14.00 Työssäjaksaminen ja Seminaari (pakollinen läsnäolo)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Abdelhamid, Pirkko, Juntunen Anitta & Koskinen Liisa 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOy. (kipukäyttäytymisen kohtaaminen s.168-175 sekä kuolevan kohtaaminen s.187-200- - - -Karvinen I, Kylmä J. Ojanen E, Pentikäinen J, Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. Verkkokirja. Klaava Media 2012.
- Joutsia K., Sillanpää H. Puhevammaisen henkilön kohtaaminen Teoksessa: Karjalainen A., Wallenius-Penttilä K. (Eds.)., (2020). Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä. , In: Diak Opetus 5, Diakonia-ammattikorkeakoulu.
· Vakaumuksen kunnioittaminen. 2011. Kirkon sairaalasielunhoidon keskus.
· Äkillisesti kuolleen henkilön läheisten tukeminen -hoitosuositus 2018.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolle osallistuu myös työelämän edustajia avoimen amk:n kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ryhmätehtävän palautus: 30.11.2022
Oppimispäiväkirjan palautus: 12.12.2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Webinaarit 10h
Seminaari 6h
Ennakkotehtävät 10h
Ryhmätyö 41h
Oppimispäiväkirja 68h

Sisältö ja sen jaksotus

• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioitavat osat:
Ryhmätehtävä ja seminaari arvioidaan HYV-HYL
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen arvioidaan HYV – HYL
Opintojakson arviointi HYV/HYL

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty ryhmätehtävä:

Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty teoreettisesti perustellen. Tietoa on sovellettu perheen tilanteeseen ja havainnollistavia esimerkkejä on käytetty.
Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on tuotu esille.
Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti.
Esitys on sisällöltään moitteeton, valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen.

Täydennettävä ryhmätehtävö:
Ryhmätehtävä ei vastaa tehtävän antoa tai täytä yllä mainittuja kriteereitä.


Hyväksytty oppimispäiväkirja:

Oppimispäiväkirjan ohjeistuksissa mainittuja teemoja käsitellään päiväkirjassa monipuolisesti. Työskentely osoittaa itsenäistä ajattelua ja rohkeutta oman prosessin kuvaamiseen. Annettuihin teemoihin/tehtäviin on paneuduttu. Teksti ilmaisee sisältöalueen sisäistämistä ja omakohtaista oppimista.

Täydennettävä oppimispäiväkirja:

Oppimispäiväkirjan tiivistelmä ei vastaa tehtäväksi antoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T2: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty, mutta sisältö jää niukaksi. Teoriatiedon soveltaminen perheen tilanteeseen jää hataraksi.
Moniammatillisen yhteistyön pohdinta suppeaa.
Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, mutta kieliasussa on puutteita.
Esitys jää sisällöltään pinnalliseksi ja vuorovaikutusta tukevan menetelmän soveltaminen suppeaksi. Esitystapa tavanomainen.

T1: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty, mutta sisältö jää suppeaksi ja teoreettiset perusteet ontuu. Tiedon soveltaminen perheen tilanteeseen jää hataraksi.
Moniammatillisen yhteistyön pohdinta puuttuu.
Kirjallinen tuotos huolittelematon.
Esitys on sisällöltään suppea ja vuorovaikutusta tukevan menetelmän soveltamisessa ilmenee epäselvyyttä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

T4: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty eri näkökulmista teoreettisesti perustellen. Tietoa sovellettu perheen tilanteeseen konkreettisin esimerkein.
Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on pohdittu.
Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Kieliasu on selkeää ja käytetyt lähteet ovat relevantteja.
Esitys on sisällöltään kattava ja valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen havainnollistavasti.

T3: Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on käsitelty teoreettisesti perustellen. Tietoa on sovellettu perheen tilanteeseen, mutta havainnollistavat esimerkit jäävät vähäiseksi.
Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on tuotu esille.
Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti.
Esitys on sisällöltään moitteeton, valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen, mutta konkreettiset esimerkit jäävät vähäiseksi/pinnalliseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävässä potilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaista kohtaamista sekä valittua psyykkisen tuen/vuorovaikutuksen menetelmää on tarkasteltu perusteellisesti eri näkökulmista asiantuntijatietoa hyödyntäen. Valittua menetelmää on sovellettu perheen tilanteeseen osaavasti havainnollistavia esimerkkejä käyttäen.
Moniammatillista yhteistyötä ja sen mahdollisuuksia ko perheen tukemiseksi on pohdittu kiitettävästi.
Tehtävä on tehty kirjallisen työn ohjeen mukaisesti. Kieliasu huoliteltu. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja monipuolisia. Teoriatiedon soveltaminen sujuvaa.
Esitys on sisällöltään kattava ja perusteellinen. Esityksessä käytetään luovia menetelmiä ja valittua vuovaikutusta tukevaa menetelmää sovelletaan perheen tilanteeseen asiantuntevalla otteella