Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointityö koulussa (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BQ65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.03.2020 - 12.04.2020

Ajoitus

13.04.2020 - 10.06.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Yhteinen

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Hanna Nurmiranta
  • Vuokko Pohjanoksa

Vastuuopettaja

Vuokko Pohjanoksa

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• koulua ja oppilashuoltotyötä jäsentävät keskeiset säädökset
• tukea lasta ja nuorta sekä hänen perhettään ja läheisiään hyvinvointiin ja oppimiseen liittyvissä asioissa
• yhteisöllisen opiskeluhuollon toimin edistää hyvinvointia ja oppimista sekä opiskeluympäristön turvallisuutta ja esteettömyyttä
• koulun pedagogiset tukitoimet peruskoulussa ja toisella asteella
• tehdä monitoimijaista yhteistyötä

Toteutustapa

Tämä 10 opintopisteen kokonaisuus muodostuu seuraavista teemoista

1. Omat vahvuudet käyttöön, positiivinen pedagogiikka 0,5 op (yksilötehtävä)
2. Koulua ja oppilaitoksia koskevia säädöksiä, 1 op (yksilötehtävä)
3. Opiskeluhuollon tuki arjen tilanteissa, 2 op (pienryhmätehtävä)
4. Hyvinvoinnin tukeminen, 5 op
- hyvinvointia tukevat toimintamallit ja menetelmät, 2 op (pienryhmätehtävä)
- hyvinvointitapahtuma koulussa (tapahtuma toteutetaan digitaalisesti), 3 op (pienryhmätehtävä)
5. Oppimispäiväkirja, reflektio, 1,5 op (yksilötehtävä)

Osat menevät aikataulullisesti välillä päällekkäin ja eri järjestyksessä. Opintojakson aikataulu päivitetään Pakkiin opintojakson lukujärjestykseen. Myös kaikkia osia yhdistäviä tehtäviä on laadittu.

Aika ja paikka

Verkkototeutus 13.4. - 10.6.2020.

Opintojakso aukeaa Optimassa 13.4. Aloita opintojakso heti tutustumalla opintojakson osiin, tehtäviin ja aikatauluihin. Tee heti Omat vahvuudet käyttöön -tehtävä, missä pohdit omia vahvuuksiasi. Tutustu myös omaan pienryhmääsi. Keksikää ryhmällenne nimi ja valmistelkaa teistä lyhyt, parin minuutin esittely. Esittelyt toteutetaan käytännössä opintojakson yhteisessä aloituksessa. Mikäli ryhmänne esittely ei tuolloin syystä tai toisesta onnistu, tehkää esittelyvideo ja lähettäkää se lehtoreille etukäteen yhteisessä aloituksessa esitettäväksi.
Yhteinen opintojakson aloitustapaaminen pidetään ma 20.4. klo 13 - 14 (merkitty opintojakson aikatauluun). LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS

Opintojaksolla toteutetaan asiantuntijahaastatteluita verkossa, niihin voi joko osallistua livenä tai tutustua niihin jälkikäteen. Sekä haastatteluiden että opintojakson tehtäväpalautusten aikataulut päivitetään mahdollisimman pian lukujärjestykseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esitellään Optimassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

13.4. opintojakso alkaa, aloita työskentely heti
20.4. yhteinen aloitus Zoomissa LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS, ensimmäisten tehtävien viimeinen palautuspäivä
23,4, onlinetapaaminen aiheena integraatiosta inkuusioon
4.5. Hyvinvoinnin tukeminen yhteisöllisesti / toimintamalli- ja menetelmäesityksen viimeinen palautuspäivä
28.4. Hyvinkään kaupungin oppilashuollon esimiehen haastattelu
11.5. Opiskeluhuolto ja oppimisen tuki / case-tehtävän viimeinen palautuspäivä
12.5. ohjaustapaaminen Zoomissa tapahtumaan liittyen
18.5. Opiskeluhuolto ja oppimisen tuki / case-tehtävän vertaiskeskustelu päättyy
30.5. koulujen ja oppilaitosten kevätlukukausi päättyy, verkkotapahtuma pitää olla toteutettuna
5.6. Koulua ja oppilaitoksia koskevia säädöksiä -tentin viimeinen palautuspäivä
5.6. Hyvinvoinnin tukeminen yhteisöllisesti / tapahtumavideon viimeinen palautuspäivä
11.6. oppimispäiväkirjan viimeinen palautuspäivä

Opintojaksolle on suunniteltu myös muita haastatteluja. Ne aikataulutetaan mahdollisimman pian ja ilmoitetaan täällä. Haastatteluihin voi osallistua livenä tai ne tallennetaan mahdollisuuksien mukaan myöhemmin katsottavaksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean arviointikriteeristö, taso II