Siirry suoraan sisältöön

Palvelutuotannon esimiestyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BN60-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

04.04.2022 - 23.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Opettaja

  • Teemu Sirainen
  • Tuula Kuivanen
  • Henry Lybäck
  • Anikó Lehtinen

Vastuuopettaja

Henry Lybäck

Ryhmät

  • TOP221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
- kuvata työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esihenkilötyössä
- arvioida omaa kehittymistään esihenkilönä

Toteutustapa

Opiskelija osaa
- arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
- ymmärtää työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esimiestyössä
- arvioida omaa kehittymistään esimiehenä

Opintojaksoon mahdollistetaan työelämäintegraation toteuttaminen BarLaurean Living Lab-toimintympäristössä. Toinen vaihtoehto on, että opiskelija kehittää oman jo olemassa olevan työpaikkansa tai jonkun muun palvelutuotannon yrityksen toimintaan opintojaksolla oppimista.

Opintojakson pääpaino on ravintola-alan palvelutuotannon esimiestyössä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaali tulee nähtäväksi Canvas ennen opintojakson alkua.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin. Opiskelijalla mahdollisuus myös valita oma kohdeyritys opintojakson suorittamiseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Annettujen tehtävien tekeminen ja koostaminen omaan esimiesvalmennusoppaaseen, hyödyntäen annettua oppimismateriaalia ja omaa kehittämistyötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Esimiesvalmennusoppaan tuottaminen ja siihen kuuluvat tehtävät sekä oppimateriaalin hyödyntäminen.
25% - arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
25% - analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
25%- ymmärtää työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esimiestyössä
25%- arvioida omaa kehittymistään esimiehenä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä
Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja..
Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.