•   Palvelutuotannon esimiestyö TO00BN60-3003 04.04.2022-23.05.2022  5 op  (TOP221SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
    - analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
    - kuvata työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esihenkilötyössä
    - arvioida omaa kehittymistään esihenkilönä

    Vastuuopettaja

    Henry Lybäck

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimismateriaali tulee nähtäväksi Canvas ennen opintojakson alkua.

    Toteutustapa

    Opiskelija osaa
    - arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
    - analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
    - ymmärtää työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esimiestyössä
    - arvioida omaa kehittymistään esimiehenä

    Opintojaksoon mahdollistetaan työelämäintegraation toteuttaminen BarLaurean Living Lab-toimintympäristössä. Toinen vaihtoehto on, että opiskelija kehittää oman jo olemassa olevan työpaikkansa tai jonkun muun palvelutuotannon yrityksen toimintaan opintojaksolla oppimista.

    Opintojakson pääpaino on ravintola-alan palvelutuotannon esimiestyössä.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    04.04.2022 - 23.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • TOP221SY
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Anikó Lehtinen, Henry Lybäck, Tuula Kuivanen, Teemu Sirainen

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin. Opiskelijalla mahdollisuus myös valita oma kohdeyritys opintojakson suorittamiseen.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Annettujen tehtävien tekeminen ja koostaminen omaan esimiesvalmennusoppaaseen, hyödyntäen annettua oppimismateriaalia ja omaa kehittämistyötä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Esimiesvalmennusoppaan tuottaminen ja siihen kuuluvat tehtävät sekä oppimateriaalin hyödyntäminen.
    25% - arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
    25% - analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
    25%- ymmärtää työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esimiestyössä
    25%- arvioida omaa kehittymistään esimiehenä

    Aika ja paikka

    Teoria: verkko-opetuksena.

    Oma kehittämiskohde yritys.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tyydyttävä Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja.. Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Hyvä

    Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Kiitettävä

    Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.