Palvelutuotannon esimiestyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BN60-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
04.04.2022 - 23.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Teemu Sirainen
- Tuula Kuivanen
- Henry Lybäck
- Anikó Lehtinen
Vastuuopettaja
Henry Lybäck
Ryhmät
-
TOP221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
- kuvata työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esihenkilötyössä
- arvioida omaa kehittymistään esihenkilönä
Toteutustapa
Opiskelija osaa
- arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
- ymmärtää työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esimiestyössä
- arvioida omaa kehittymistään esimiehenä
Opintojaksoon mahdollistetaan työelämäintegraation toteuttaminen BarLaurean Living Lab-toimintympäristössä. Toinen vaihtoehto on, että opiskelija kehittää oman jo olemassa olevan työpaikkansa tai jonkun muun palvelutuotannon yrityksen toimintaan opintojaksolla oppimista.
Opintojakson pääpaino on ravintola-alan palvelutuotannon esimiestyössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimismateriaali tulee nähtäväksi Canvas ennen opintojakson alkua.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin. Opiskelijalla mahdollisuus myös valita oma kohdeyritys opintojakson suorittamiseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Annettujen tehtävien tekeminen ja koostaminen omaan esimiesvalmennusoppaaseen, hyödyntäen annettua oppimismateriaalia ja omaa kehittämistyötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esimiesvalmennusoppaan tuottaminen ja siihen kuuluvat tehtävät sekä oppimateriaalin hyödyntäminen.
25% - arvioida palvelutuotannon sisäistä tehokkuutta ja kannattavuutta
25% - analysoida työhyvinvoinnin merkitystä käytännössä ja suunnitella kehittämistoimenpiteitä
25%- ymmärtää työturvallisuuden ja ergonomian merkityksen arjen esimiestyössä
25%- arvioida omaa kehittymistään esimiehenä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä
Saavuttaa kohteena olevat tulokset, mutta tarvitsee työskentelyssään runsaasti tukea. Oppimisprosessi on katkonainen ja syntyneet tuotokset niukkoja ja heikosti perusteltuja..
Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. Toimii turvallisesti, joskin toiminta usein kaavamaista/kokeilevaa/hapuilevaa/omalähtöistä. Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla. Toimii ohjattuna asianmukaisesti. Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Työskentely moitteetonta ja saavuttaa toiminnallaan asetetut tavoitteet. Tuotokset tavanomaisia, osin ohuesti perusteltuja. Hallinnoi omaa oppimisprosessiaan, hoitaa sovitusti tehtävänsä. Perustelee, vertailee, analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla. Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä. Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa. Toimii ryhmässä tavoitesuhteisesti. Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Työskentelee innovatiivisesti, kriittisesti ja tuottavasti suhteessa osaamisen kehittämisen kriteereihin. Hallitsee moitteettomasti omaa oppimisprosessiaan. Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä. Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla. Toiminta on joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita, malleja ja perustelee valintansa. Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. Edistää ryhmän toimintaa. Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.