Sovittelu ja restoratiivinen oikeus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BL95-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2019
Ajoitus
07.01.2019 - 15.02.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Eeva Järveläinen
Ryhmät
-
TOS218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- hallita restoratiivisen oikeuden taustateorian, arvot ja periaatteet
- soveltaa restoratiivisen oikeuden erilaisia käytänteitä
- arvioida sovitteluprosessia ja siinä käytettäviä menetelmiä
- määrittää sovittelulain ja sen suhteen rikosoikeusjärjestämään
- kuvata sovittelun erityiskysymykset ja niiden vaikutukset sovitteluprosessiin
Toteutustapa
Arvio työtuntien jakautumisesta opintojaksolla (yht. 135 h):
- Lähiopetus 1 op (32 h) (läsnäolo 100%)
- Orientoiva tehtävä ja välitehtävä 2 op (50 h)
- Oppimispäiväkirja 2 op (53 h)
Opintojakso tarjotaan ensisijaisesti SRV217SA ryhmälle, keille se HOPS:n mukaan kuuluu. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista.
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus
Opintojakson vastuuopettajana toimii Maiju Kunnas (maiju.kunnas@gmail.com).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Braithwaite J (2002) Restorative Justice & Responsive Regulation. Oxford University Press.
• Ervasti, K., Nylund A. 2014 Konfliktinratkaisu ja sovittelu. Edita.
• Flinck, Aune (2013) Rakennamme sovintoa - Opas rikosten ja riitojen sovitteluun. THL.
• Gellin, M. 2011. Sovittelu koulussa. PS-Kustannus.
• Larsson, L., suom. Toukonen M-L. 2012. Sovittelun taito. Basam Books.
• Pehrman, T. 2011. Paremmin puhumalla: restoratiivinen sovittelu työyhteisössä. Lapsin yliopistokustannus.
• Poikela, E. 2010. Sovittelu - Ristiriitojen kohtaamisesta konfliktien hallintaan. Suomen sovittelufoorumi
• Recommendation CM/Rec (2018)8 of the Committee of Ministers to member States concerning restorative justice in criminal matters. https://www.coe.int/en/web/prison/home/-/asset_publisher/ky2olXXXogcx/content/recommendation-cm-rec-2018-8
• Sherman LW & Strang H (2007) Restorative Justice: The Evidence. The Smith Institute.
• Van Ness DW & Strong KH (2015) Restoring Justice: An Introduction to Restorative Justice. Routledge. 5thed.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähiopetus:
10.-11.1.2019
7.-8.2.2019
Opintojakson tehtävät palautetaan sekä vastuuopettajalle Maiju Kunnakselle sähköpostitse (maiju.kunnas@gmail.com) sekä Optimaan 'TO00BL95-3001 Sovittelu ja restoratiivinen oikeus' työtilaan luennoilla ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvio työtuntien jakautumisesta opintojaksolla (yht. 135 h):
- Lähiopetus 1 op (32 h) (läsnäolo 100%)
- Orientoiva tehtävä ja välitehtävä 2 op (50 h)
- Oppimispäiväkirja 2 op (53 h)
Opintojakson tehtävät palautetaan sekä vastuuopettajalle Maiju Kunnakselle sähköpostitse (maiju.kunnas@gmail.com) sekä Optimaan 'TO00BL95-3001 Sovittelu ja restoratiivinen oikeus' työtilaan luennoilla ilmoitettuun määräaikaan mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetus perustuu harjoitteisiin ja yhdessä oppimiseen. Täten lähiopetus on läsnäolovelvoitteista (100%) neljän koulutuspäivän osalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on tehtävien ja loppuraportin tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma ajattelu. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jokaiseen neljään lähiopetuskertaan (läsnäolovelvoite 100 %). Poissaoloa ei voi korvata.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on tehtävien ja loppuraportin tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma ajattelu. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jokaiseen neljään lähiopetuskertaan (läsnäolovelvoite 100%). Poissaoloa ei voi korvata.