Syöpähoitotyön kliiniset erityistilanteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BL62-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2019 - 28.04.2019
Ajoitus
02.05.2019 - 31.08.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Terhi Hautaviita
Ryhmät
-
TOS218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa syöpähoitotyön erilaisia hoitomuotoja ja toimia hoitotyön asiantuntijana syövän hoidon moniammatillisessa tiimissä
- analysoida syöpähoitoihin liittyviä akuutteja ja myöhäisiä sivuvaikutuksia, perustella soveltuvia hoitotyön kliinisiä menetelmiä sekä arvioida näiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta
- analysoida ja tulkita neutropeenisen infektiopotilaan hemodynaamista kokonaistilannetta hoitotyön päätöksentekoprosessin mukaisesti
- soveltaa perhehoitotyön periaatteita syöpää sairastavan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisessa tukemisessa
- perustella hoitotyön asiantuntijuuden merkitystä syövän hoidon moniammatillisessa tiimissä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää lähiopetusta kampuksella, opiskelijan itsenäistä opiskelua sekä simulaatio-opetusta Hyvinkään kampuksen simulaatiokeskuksessa.
Sisältö:
Opintojaksolla perehdytään syövän eri hoitomuotojen tietoperustan pohjalta näiden akuutteihin sivuvaikutuksiin, syövän hoidon pitkäaikaisvaikutuksiin sekä hätätilanteisiin soveltuvin osin. Näiden lisäksi opintojaksolla perehdytään syöpää sairastavan potilaan vaikeiden infektioiden hoitamiseen ja erityisesti neutropeenisen sepsikseen ja sen hoitamiseen.
Opintojakson tavoitteena on, että sen suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida syöpähoitoihin liittyviä akuutteja ja myöhäisiä sivuvaikutuksia, perustella soveltuvia hoitotyön kliinisiä menetelmiä sekä arvioida näiden vaikutuksia
- analysoida ja tulkita neutropeenisen infektiopotilaan hemodynaamista kokonaistilannetta hoitotyön päätöksentekoprosessin mukaisesti (NEWS ym.)
- arvioida vakavasti sairaan potilaan hoidon tarvetta sekä soveltaa hoitotyön asiantuntijuutta näiden potilaiden kokonaishoidossa moniammatilisen tiimin toiminnassa
- perustella hoitotyön asiantuntijuuden merkitystä syövän hoidon moniammatillisessa tiimissä
- soveltaa perhehoitotyön periaatteita syöpää sairastavan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisessa tukemisessa
Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat saavat sähköpostitse opintojakson teemoihin liittyvän osaamiskartoituskyselyn ilmoittautumisen jälkeen.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kesätarjonnassa 2019, ja opiskelija voi tarkastella aikataulusuunnitelmaa pakissa.
Opintojakson ensimmäinen lähiopetuspäivä tapahtuu Tikkurilan kampuksella ja toinen lähitapaamnen (opintojakson yhteenveto ja tehtävien reflektointi) samoin.
Opintojaksoon sisältyy jokaiselle opiskelijalle kolme (3) pakollista simulaatio-työpajapäivää, ja opiskelijat voivat valita näistä päivistä omaan aikatuluunsa sopivat. Jokainen opiskelija valitsee kolme (3) simulaatiopäivää eli päivät 1, 2 ja 3.
Hyvinkään simulaatiokeskuksessa tapahtuvien simulaatio-työpajapäivien alustava aikataulu on tarkasteltavissa pakissa. Opiskelijoiden on hyvä huomioida, että osallistujamäärä/simulaatio-työpajapäivässä tulee olla 8-10 opiskelijaa, ja siten kaikki valittavissa olevat päivät eivät välttämättä toteudu.
Kun opiskelijat ovat ilmoittautuneet ja hyväksytty opintojaksolle, he saavat sähköpostitse kyselyn simulaatio-työpajapäivistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Soveltuva oppinateriaali ilmoitetaan opintojakson aloituksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valiinaisia suoritustapoja. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttä siten ilmoitettuhin lähipäiviin osallistumista ja annettujen kirjallisten tehtävien suorittamista (itsenäisesti suoritettava kirjallinen tehtävä sekä simulaatio-työpajojen ohjattu reflektiivinen oppimispäiväkirja).
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ei ole.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole. Opintojaksolla hyödynetään aihealueisiin liittyvää englanninkielistä tutkimuskirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso muodostuu lähiopetuksesta kampuksella sekä Hyvinkään simulaatiokeskuksessa ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä. Lähiopetuksessa ja simulaatioissa on läsnäolovelvollisuus.
Opiskelijan ajankäyttö jakaantuu siten lähiopetukseen (lähiopetus kampuksella ja simulaatio-työpajat Hyvinkään simulaatiokeskuksessa) ja itsenäiseen työskentelyyn.Itsenäiseen työskentelyyn sisältyy sekä annettujen tehtävien suorittamista ennen simulaatio-työpajoja että simulaatio-työpajoihin liittyvä ohjattu reflektiivinen oppimispäiväkirja.
Opiskelijan työmäärä opintopisteinä jakaantuu noin puoliksi itsenäisen ja lähiopetuksen välille.
Lisätietoja opiskelijoille
Ilmoita valitsemasi simulaatiopäivät (1, 2 ja 3) sähköpostitse terhi.hautaviita@laurea.fi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan seuraavasti:
1. Simulaatio-työpajat sekä niihin liittyvä ohjattu reflektiivinen oppimispäiväkirja: hyväksytty - hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää simulaatio-työpajoihin osallistumista täysimääräisesti eikä opiskelija voi suorittaa niitä korvaavilla tehtävillä.
2. Opintojakson sisältöihin liittyvät kirjallisen tehtävä arvioidaan Laurean Amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikko vaatimustason I mukaisesti ( T1-K5).
Siten opiskelija saa opintojaksosta numeerisen arvosanan (T1-K5), joka perustuu kirjallisen tehtävän arvosanaan.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Laurean Amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikko vaatimustasolla I.
Hylätty (0)
Katso ystävällisesti Amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikko vaatimustaso I.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso ystävällisesti Amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikko vaatimustaso I.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso ystävällisesti Amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikko vaatimustaso I.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso ystävällisesti Amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikko vaatimustaso I.