Siirry suoraan sisältöön

Myynti ja asiakkuuksien johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BL02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.02.2019 - 10.02.2019

Ajoitus

01.03.2019 - 15.05.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Yhteinen

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Johanna Lunkka
  • Veera Lassila

Vastuuopettaja

Johanna Lunkka

Ryhmät

  • TOH218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkityksen osana liiketoimintaa
- osaa hyödyntää asiakastietoa myyntityössä
- osaa myynnin johtamisen prosessin
- osaa valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet asiakkaan ostoprosessissa
- osaa asettaa mittarit asiakkuuksien ja myynnin seuraamiseen

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Optima-ympäristössä.
Pakollisia verkkotapaamisia on 2: orientaatio 4.3. klo 17-18 ja työpaja joko 8.4. klo 17-19 TAI 15.4. klo 17-19. Tapaamiset pidetään Zoom -verkkoalustalla.
Opintojakson teemoja esitellään opiskelijoille sekä verkkotapaamisissa eli tietoiskuissa (live+nauhoitus) tai materiaalipaketein teemasta riippuen. Kuhunkin teemaan liittyy jokin tehtävä. Aihepiirejä esittelevät myös yritysten edustajat.
Opintojaksolla on kolme arvioitavaa oppimistehtävää: 1.tehtäväpaketti myynnin ja asiakkuuksien johtamisen teemoista, 2. yritys-case ja 3. opiskelijavetoinen työpaja. Työpajan verkkotapaaminen on jokaiselle pakollinen.
Yritys-case tehtävässä opiskelija tai opiskelijapari toteuttaa yrityshaastattelun oman case-yrityksensä parissa tutustuen sen myynnin ja asiakkuuksien hallinnan prosessiin.
Työpajassa opiskelijatiimi valmistelee ja toteuttaa annettuun aiheeseen liittyvän alustuksen ja työpajan (Zoom).

Aika ja paikka

Verkkototeutus, Optima.
Verkkotapaamiset: Zoom.
Opintojakso alkaa 4.3. ja päättyy 15.5.
Pakolliset verkkotapaamiset:
-orientaatio 4.3. klo 17-18
-työpaja vaihtoehtoisesti 8.4. TAI 15.4. klo 17-19.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti aiheeseen sopivaa kirjallisuutta. Ohjaajien valitsemat lähteet ilmoitetaan Optima-työtilassa tarkemmin. Opiskelijat pääsevät myös valitsemaan lähdeaineistoa itsenäisesti.
Keskeisiä kirjalähteitä ovat:
Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskelijapari perehtyy valitsemansa case-yrityksen myyntiin ja asiakkuuksien johtamisen toimintatapaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 4.3. ja päättyy 15.5.
Pakolliset verkkotapaamiset:
-orientaatio 4.3. klo 17-18
-työpaja vaihtoehtoisesti 8.4. TAI 15.4. klo 17-19.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät on rytmitetty tasaisesti opintojaksolle.
Verkkotapaamiset nauhoitetaan myöhemmin käytettäväksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtäväpaketti arviodaan asteikolla 1-5. (50% opintojakson arvosanasta)
Yrityscase arvioidaan asteikolla 1-5. (50% opintojakson arvosanasta)
Tiimissä tehtävä työpaja arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Hyväksytyn arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä ja palauttamista.
Laurean arviointikriteerit vaatimustasolla 2.