Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen ja esimiestyön kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BI89-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

07.01.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, yhteinen

Toimipiste

Laurea Yhteinen

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Taina Lackman

Vastuuopettaja

Taina Lackman

Ryhmät

  • TOH219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- johtaa ja valmentaa henkilöstöä hyviin suorituksiin
- soveltaa organisaatio- ja johtamisoppeja käytäntöön
- arvioida ja kehittää itseään esihenkilönä
- vaikuttaa organisaatiokulttuuriin
- viestiä työyhteisön eri sidosryhmien kanssa
- tunnistaa, analysoida ja ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä ongelmatilanteita

Toteutustapa

TO00BI89-3002 Johtamisen ja esimiestyön kehittäminen 10:
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- johtaa ja valmentaa henkilöstöä hyviin suorituksiin
- soveltaa organisaatio- ja johtamisoppeja käytäntöön
- arvioida ja kehittää itseään esimiehenä
- vaikuttaa organisaatiokulttuuriin
- viestiä työyhteisön eri sidosryhmien kanssa
- tunnistaa, analysoida ja ratkaista työ-, yksilö- ja yhteisölähtöisiä ongelmatilante

Aika ja paikka

Ks. opintotarjontaohjelma, kontaktikerrat Lohjan kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttikirja:Juuti Pauli (2016), Johtamisen kehittäminen, PS-kustannus. (alkutentti)
Tärkeä oheismateriaali: Järvinen, P. 2014. Esimiestyö ongelmatilanteissa (Case työskentelyn perusta)
sekä muu luennoitsijan ilmoittama aineisto
Oheiskirjalisuutta, jota suositellaan jakson tehtäviä tehtäessä:
Oheiskirjallisuutta käytettäväksi kurssin tehtävissä:
Aaltonen, Tapio, Heiskanen Erika & Innanen, Pekka. 2003. Arvot yksilön ja työyhteisön kehittäjänä. Porvoo: WSOY.
Aarnikoivu, Henrietta. 2013. Keskity olennaiseen esimies. Helsinki: Talentum.
Ahonen, R., & Lohtaja-Ahonen, S. (2011). Palaute kuuluu kaikille. Helsinki: Infor.
Brandt, T. (2011). Persoonallisuudet työyhteisössä: yhteisölliset johtajat ja esimies-alaissuhteet. Vaasa: Leadec-kustannus.
Dunderfelt, T. (2014). Hyvä paha pomo. Helsinki: Kauppakamari.
Dunderfelt, T. (2015). Kuuntele ja tule kuulluksi. Helsinki: Kauppakamari.
Dunderfelt, T. (2016). Läsnäoleva kohtaaminen. Jyväskylä: PK-kustannus.
Erjanti, H., Paunonen-Ilmonen, M., & Heinonen, U. (2014). Työyhteisön kriisit ja niiden ratkaiseminen. [Parainen]: Sued Management Oy.
Harisalo, Risto. (2010) Organisaatioteoriat. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Havunen, R. & Lavikkala, A. (2010). Ongelmia ratkaiseva esimies.
Huhtinen, P. (2013). Neuvottelijan vuorovaikutustaidot. 8. painos. Tampere: Puheviestintä Oy.
Juholin, E. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Helsinki: Infor.
Juuti, Pauli. 2016. Johtamisen kehittäminen. Juva: PS-Kustannus.
Juuti, Pauli. (Toim.) (2011). Työyhteisön kehittäminen ja johtaminen. Vantaa: Johtamistaidon opisto.
Järvinen, I., & Luhtaniemi, T. (2013). Ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelu. Helsinki: Työterveyslaitos.
Järvinen, Kati. (2014). Työn mielekkyyden johtaminen. Käytännön opas. Helsinki: Talentum.
Järvinen, P. (2007). Ammattina esimies.
Järvinen, P. (2008). Menestyvän työyhteisön pelisäännöt.
Järvinen, P. (2011). Esimiestyön vaikeus ja viisaus
Järvinen, P. (2013). Johdatko mielelläsi?: esimies ihmismielen ymmärtäjänä
Kauppinen, Tero J. (2002). Arvojohtaminen. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Korpiola, L. (2011). Kriisiviestintä digitaalisessa julkisuudessa.
Kultanen, T. (2016). Esimies ongelmien aiheuttaja ja ratkaisija: ajattele mitä ajattelet. Helsinki: Kauppakamari.
Kuusela, Sari. 2013. Esimiehen vuorovaikutustaidot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Kuusela, Sari. 2015. Organisaatioelämää. Kulttuurin voima ja vaikutus. Helsinki: Talentum.
Kähärä, E., & Rauramo, P. (2015). Epäasiallisen kohtelun ehkäisy ja käsittely työpaikalla. Helsinki: Työturvallisuuskeskus.
Laine, N. (2014). Ratkaise työpaikan ristiriidat. Tampere: Taurus Media.
Lehtonen, J. (2009). Ettei pahin tapahtuisi: riski- ja kriisiviestinnän perusteet.
Lämsä, Anna-Maija & Hautala, Taru. 2004. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita Prima Oy.
Miettinen, S. & Torkki, J. (2008). Neuvotteluvalta. Miten tulen huippuneuvottelijaksi? Helsinki: Wsoy.
Mönkkönen, K. & Roos, S. (2010). Työyhteisötaidot.
Perkka-Jortikka, K. (2008). Hankalan ihmisen kohtaaminen.
Pohjanheimo, E. (2015). Työyhteisön vuosi: sosiaalipsykologinen selviytymisopas. Helsinki: Talentum.
Pyöriä, Pasi. (toim.) 2012. Työhyvinvointi ja organisaation menestys. Helsinki: Gaudeamus.
Ristikangas, Marjo Riitta & Ristikangas. Vesa. (2010). Valmentava johtajuus.
Roos, S. (2015). Ihmisiksi työssä®: työyhteisötaidoilla yhteistä vaikuttavuutta. Tallinna: UNIpress.
Rossi, Asta. 2012. Kulttuuristrategia. Hämeenlinna: Kariston Kirjapaino Oy.
Rötkin, L. (2015). Terveisiä pomolle. Helsinki:Talentum.
Saanila, J. 2012. Läsnäilo Itsetuntemus ja enneagrammi. Helsinki: Minerva. Myös e-kirjana.
Saarinen, M. (2015). Työsuhteen pelisäännöt. Helsinki: Talentum Pro.
Saarinen, M. & Aalto-Setälä, P. (2007). Perkele!: tunneosaamisen oppikirja esimiehille.
Salmimies, R. (2008). Onnistu itsesi johtamisessa. Helsinki: WSOY.
Salminen, J. (2015). Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Helsinki: J-Impact
Schein, Edgar. (2009). Yrityskulttuuri - selviytymisopas. Tampere: Laatukeskus.
Schein, Edgar. (1991). Organisaatiokulttuuri ja johtaminen.
Silvennoinen, M. & Kauppinen, R. 2006. Onnistu alaisena. Näin johdan esimiestäni ja itseäni.
Skurnik-Järvinen, H. 2013. Ratkaise työpaikan ongelmatilanteet käytännönläheisesti.
Sundvik, L. (toim.) 2006. Toimiva työyhteisö. Esimiehen haasteet ja ratkaisut.
Surakka, T. ja Laine, N. 2011. Käsikirja ammattimaiseen esimiestyöhön.
Surakka, T., Tomi, R., Rantamäki, T., Sopanen, M., & Jarla, P. (2013). Työelämätaidot: sinä
oman työelämäsi johtajana. Espoo: Decanet ; Suomen Palkitsemiskeskus.
Surakka, Tarja. (2018). Eläköön johtajuus. Pomottaminen on kuollut. Espoo: Decanet Oy.
Sydänmaalakka, Pentti. (2009). Jatkuva uudistaminen: Luovuuden ja innovatiivisuuden johtaminen. Helsinki: Talentum.
Tarkkonen, Juhani. 2012. Työhyvinvointi johtamistehtävänä. Periaatteet, rakenteet ja käytännöt. Ahlroth, M. (2015). Pomo puun ja kuoren välissä. Helsinki: Talentum.
Torkki, J. (2006). Puhevalta. Kuinka kuulijat vakuutetaan. Keuruu: Otava.
Ulmer, Robert R. (2011). Effective crisis communication: moving from crisis to opportunity.
Vartia, M., Gröndahl, M., Joki, M., Lahtinen, M., & Soini, S. (2012). Haastavat tilanteet
esimiestyössä. Helsinki: Työterveyslaitos.
Vesterinen, P. (2013). Kateus työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Samasta sisällöstä on tarjolla virtuaalitoteutus

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyötä sekä yritysten että julkisen sektorin kanssa

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aloituskerralla on oltava paikalla, jos aikoo opintojakson suorittaa.
Muut opetus- ja ohjauskerrat tarkistettava Peppistä. Kurssiin kuuluu muutamia lsänäolovelvoitteisia kertoja, eikä sitä ole syytä valita, ellei pääse useimmille tapaamiskerroille. .

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimisympäristö, toteutustapa ja ohjaus:
Luennot, mahdollisesti verkkoluennot, ongelmalähtöiset, työelämään pohjautuvat caset (annettu ryhmäcase ja oma yksilöllinen ongelmatilanne) ja niiden analyysi verkkokeskusteluna Optima-alustalla ja workshop-tyyppisesti. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, tehtävät ja –raportti sekä tentti.
Ohjattuja luentoja ja verkkotapaamisia ja työpajoja 70 tuntia
Verkkotyöskentelyä vertaisryhmissä 100 tuntia
Omatoimista työskentelyä 100 tuntia
Yhteensä 270 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

Tarkka jaksotus Optimassa