Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen ohjaus (8 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BN23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.03.2019 - 31.03.2019

Ajoitus

11.04.2019 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

7 op

Toteutustapa

13 % Lähiopetus, 87 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta, erikoistumiskoulutus (SZV3), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Tinja Kaivolahti
  • Riikka Ketonen
  • Marja Vellonen

Vastuuopettaja

Marja Vellonen

Ryhmät

  • SZV319KE
    Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta, erikoistumiskoulutus K19

Osaamistavoitteet

Opiskelija
? hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
? osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen
? hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja sen dokumentoinnin

Sisältö

Sisältö:
- ohjauksen pedagogiset ja didaktiset lähtökohdat (tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde, yksilön ja ryhmien ohjaus)
- tavoitteellinen ohjausprosessi ja sen dokumentointi
- sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt ja alueelliset palvelut (sote-kela) ja ohjaaminen palvelujen piiriin moniammatillisessa tiimissä
- omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja välineet
- ohjausmateriaalin tuottaminen sähköisiin välineisiin
- viestintäosaaminen sosiaali- ja terveysalalla

Toteutustapa

Osa 1. Ohjauksen pedagogiset lähtökohdat 1 op
Osa 2. Ohjauksen työmenetelmät 7 op
Sisältö
• Tavoitteellinen ohjausprosessi
• Tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde
• Yksilön ja ryhmien ohjaus
• Omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät (motivoiva keskustelu, muutosvaihe malli)
• Dialoginen vuorovaik. orientaatio, voimavarainen ohjaus

Ks. Optimasta toteutuksen kuvaukset.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Arviointikriteerit:
- osaa suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisen ohjausprosessin sekä arvioida sitä osana hoidon dokumentointia
- hyödyntää ohjauksessa ja (terveys)viestinnässä digitaalisia välineitä ja ympäristöjä
- arvioi ja tuottaa eri asiakasryhmille suunnattua ohjausmateriaalia erilaisia ohjauksellisia välineitä hyödyntäen
- arvioi ja hyödyntää palveluverkoston mahdollisuuksia osana asiakaslähtöistä ohjausta