Outi Ahonen
Etäopetus
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavaa kirjallisuutta • Leskelä, Riikka-Leena; Haavisto, Ira; Jääskeläinen, Aki; Sillanpää, Virpi; Helander, Nina; Laasonen, Valtteri; Ranta, Tommi; Torkki, Paulus 2020. Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. (2019-06-06). Valtiovarainministeriön jukaisuja. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161659 • Laihonen, Harri. 2013.Tietojohtaminen. January 2013. Publisher: Juvenes PrintEditor: Harri LaihonenISBN: 978-952-15-3057-9 https://www.researchgate.net/publication/268630718_Tietojohtaminen • Kivekäs, Eija. 2019. Sähköisten terveyspalveluiden koettu hyödyllisyys ja koettu helppokäyttöisyys : potilaiden ja lääkäreiden arviot vaikutuksista: https://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-3235-8/ • Terveydenhuollon tiedonhallinnan lainsäädäntöön perehtyminen: https://stm.fi/asiakas-potilastietojen-hallinta • Toisiolaki https://stm.fi/sote-tiedon-hyodyntaminen • Tarkempi kirjallisuus opitojaksolla
Opintojakso toteutetaan Canvas työtilassa verkkovälitteisesti, kuitenkin niin, että meillä on yhteisiä läsnäolopäiviä verkossa Zoom yhteydellä kaksi kokonaistapäivää webinaarina ja 2 ilta webinaaria. Ryhmät tapaavat myös keskenään verkossa edistäessään ryhmän tehtävää. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia työskentelyalustoja esim. Padlet, Miro word dokumenttien lisäksi yhteiseen dialogiin. Opintojakson ohjausdialogi toteutetaan Canvasalustalla.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa:
• kuvailla sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä tietorakenteita ja tiedonhallinnan prosesseja
• toimija oman ammatillisen roolinsa näkökulmasta sosiaali- ja terveydenhuollon näyttöön perustuvuuden vahvistamiseksi
• hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön keskeisiä osa-alueita kehitettäessä palveluita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluympäristössä
• tuoda esiin uusia näkökulmia kehittäessään tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenteita ja toimintaprosesseja monialaisessa yhteistyössä.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opintojaksolla arvioidaan opinnon yksilö ja ryhmätehtävät sekä webinaareihin osallistuminen
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
01.03.2021 - 30.06.2021
23.11.2020 - 31.01.2021
40 - 50
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Outi Ahonen
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Totetukselle on varattu 20 paikkaa avoimen AMK:n puolelle.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto, Yhteiset opinnot
Laurea Verkkokampus
5 op
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelija voi keskustella kurssin vastaavan opettajan kanssa mahdollisuudesta hankitun osaamisen hyödyntämiseen sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.
Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden omaa työelämä kokemusta ja opintojaksolla on luennoimassa eri työelämäyhteyksistä toimijoita sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan osa-alueilta. opintojakson mahdollinen yhteistyöprojekti ilmoitetaan keväällä 2021.
Opetus on verkossa sekä itsenäisesti opiskeltavana, pienryhmissä sekä kontaktiopetuksena webinaarien muodossa. Yhteiset ajat ovat seuraavat:
11.3 klo 9-16.30
24.3. ja 13.4. klo. 17-19.30
14.5. klo. 9-16.30
Opetuksen viimeinen kerta 14.5 on yhteinen seminaari ja siinä käsitellään koko opintojakson tehtävää.
[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]
Tällä opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä tutkimustietoa tehtävien teossa.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojaksolla opiskellaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan keskeisiä käsitteitä, toiminnan ja tiedon rakenteita ja palveluprosesseja, sekä miten niitä arvioidaan. Toteutuksella perehdytään myös näyttöön perustuvan toiminnan merkitykseen.
Opetus on verkossa sekä itsenäisesti opiskeltavana, pienryhmissä sekä kontaktiopetuksena webinaarien muodossa. Yhteiset ajat ovat seuraavat:
11.3 klo 9-16.30
24.3. ja 13.4. klo. 17-19.30
14.5. klo. 9-16.30