Terveydenhoitajatyön harjoittelu 3. Koulu- ja opiskeluikäisen terveydenhoitajatyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BU83-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
6 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Tiina Putkuri
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
-
STG221SA2Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät osana oppilashuoltoa ja kouluyhteisöä
- ottaa huomioon valtakunnalliset ja alueelliset koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- ottaa huomioon koulu-ja opiskeluterveydenhuollon toiminnan mahdollisuudet ja yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuuriset näkökulmat
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- selvittää kouluympäristön ja -yhteisön tarkastuksen merkityksen kouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin
- kuvata kouluikäisen ja opiskeluikäisen terveystarkastusohjelman tavoitteet ja sisällöt sekä soveltaa niitä asiakastilanteissa
- toteuttaa seulontatutkimuksia
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea ja ohjata terveyspulmissa sekä terveyden ja hyvinvoinnin riskitekijöissä niin vastaanotoilla kuin verkkopalveluissa
- tukea nuorta hänen haasteidensa tunnistamisessa ja auttaa häntä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvistaa hänen päätöksentekotaitoja sekä osallisuuden tunnetta
- kuvata tilanteet, joissa sosiaalityön tukea tai lastensuojelua tarvitaan
- selvittää kansansairauksien ja tartuntatautien ehkäisyn mahdollisuudet ja tarpeet kouluympäristöissä
- edistää seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tarvitessa ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- toimia kouluyhteisön jäsenenä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Toteutustapa
Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Ilmoita Jobiilin ulkopuolisista paikoista tutoropettajallesi. Tämä harjoittelu suoritetaan koulu- ja/tai opiskeluterveydenhuollossa.
Harjoittelussa pidetään väliarviointi Teamsin välityksellä. Katso lisätietoja Canvasista. Harjoitteluun kuuluvat dokumentit ja muu tärkeä info on esitelty Terveysalan harjoittelu, Otaniemi -työtilassa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelun tehtävä on esitelty Canvas-työtilassa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen tutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Harjoittelutunnit löytyvät Canvas-työtilasta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.