Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT13-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Valpuri Seikkula
  • Anne Suvitie
  • Elina Kauhanen
  • Johanna Saastamoinen

Vastuuopettaja

Anne Suvitie

Ryhmät

  • STV223SAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen voimavaralähtöistä ohjausta, työmenetelmiä ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- kartoittaa ja tukea lasta odottavan perheen mielenterveyttä, voimavaroja ja terveyttä suojaavia sekä vahvistavia tekijöitä
- arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka
-Verkkotapaamiset
-verkkotehtävät
-kotitentti
-testaa osaamisesi -testit
-virtuaalinen työpajatyöskentely
-virtuaaliset simulaatioharjoitukset


Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
-Verkkotapaamiset
-verkkoluennot
-virtuaalinen työpaja
-tietotesti
-imetysohjausnäyttö

Aika ja paikka

Verkossa syksyllä 2023

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• NEUKO-tietokanta: Äitiysneuvola https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko?toc=1112236
• Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
• Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
• Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim.
• Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
• Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
• Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.

Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea hyväksi lukua imetysohjaajakoulutuksesta, jos olet aiemmin suorittanut vastaavan WHO:n mukaisen koulutuksen ja sinulla on siitä todistus.
Yli viisi vuotta vanhan koulutuksen lisäksi vaaditaan osaamisen näyttö tietojen ajantasaisuudesta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuu työelämästä vierailevien asiantuntijoiden kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen aikataulun näet Pakista

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuu englanninkielisen materiaalin muodossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5 op = 95 h
• Verkko-opetus ja virtuaaliset työpajat 30 h
• Obstetriikan verkkoluento 8 h
• Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5 op = 40h
• Verkko-opetus ja -tehtävät, virtuaalinen työpaja, tietotesti 18 h
• Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku sekä riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus

Osa 2.
Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Kun olet osallistunut imetysohjaajakoulutukseen, osaat
- antaa tietoa imetyksestä
- ohjata hyvän imetysasennon ja -otteen saavuttamisessa
- toteuttaa imetystä edistäviä hoitokäytäntöjä synnytyksen aikana ja sen jälkeen
- ohjata liian niukassa ja runsaassa maidonerityksessä sekä rintojen hoidossa
- neuvoa tavanomaisissa imetyksen ongelmatilanteissa ja tunnistaa erityisryhmät, jotka tarvitsevat imetysohjauksen erityisosaamista

Lisätietoja opiskelijoille

-Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

-Opetus tapoahtuu täysin virtuaalisissa oppimisympäristöissä ja verkkotapaamisissa.

-Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Tällä toteutuksella edellytetaan myös aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”

-Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan on osoitettava aktiivisuutta opintojaksolla siten, että tekee ennakkotehtävän annetun ohjeen ja aikataulun mukaisesti. Jos opiskelija ei osoita aktiivisuutta, hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle hylätään.

-Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.

-Osa 2. Kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Työpaja sekä imetysohjausnäytöt ja vertaispalaute: läsnäolovelvollisuus.
Imetysohjausvideot katsotaan ja vertasipalaute annetaan pienryhmissä.

-Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Osa 1. Numeerinen arviointi 1-5, täydennettävä.
Osa 2. Hyväksytty /täydennettävä /hylätty.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä