•   Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut SH00BS77-3017 31.08.2022-06.11.2022  3 op  (SHF222SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
    - arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
    - kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
    - toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
    - selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
    - kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
    - kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
    - kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä

    Vastuuopettaja

    Anne Makkonen

    Toteutusmuoto

    67% Lähiopetus, 33% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali on ilmoitettu erikseen Canvaksen tehtävien kohdilla.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas). Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen. Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on yksi teoriapäivä ja yksi työpajapäivä. Molemmat päivät ovat läsnäolovelvoitteisia.

    Ohjaus ja viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta. Henkilökohtaisissa ja kiireisissä asioissa lähetä opettajalle sähköpostia.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö). Opintojakson Laurea-tasoiset arviointiperusteet tarkentuvat marraskuun aikana ja tieto täydentyy Peppiin joulukuun ensimmäisellä viikolla.
    Opintojakso arvioidaan hyväksytty/ hylätty/täydennettävä.

    [Kirjaa tähän keskeiset tiedot arvioinnista, kuten arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.
    Alla olevat kriteerit, voit jättää tähän kohtaan tai halutessasi siirtää arviointikriteerit -kohtiin. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    31.08.2022 - 06.11.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • SHF222SA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Lohja, sote

    Pienryhmät
    • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin amk: 5.)
    Opettaja(t)

    Aila Peippo, Anne Makkonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Soveltuu avoimen AMK:n opintoihin.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tehtävien palautuspäivät on merkitty Canvaksen kalenteriin.


    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Tämä opintojakso on laajuudeltaan 3op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö 0,75op
    Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä ja MAPA 1,5op
    Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi sekä
    Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä 0,75op

    Sisältö ja sen jaksotus

    Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
    Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
    Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
    Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
    Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
    Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä:
    Verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
    Asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
    ’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)
    Verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
    Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
    Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
    Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
    Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
    Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
    Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta