Mia Poikolainen
Lähiopetus
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos. Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca. Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos. Toinen seuraavista oppikirjoista: o Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi. o Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin. Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa
Hoidon tarpeen arviointi
Palliatiivinen hoitotyö
Kliinisen osaamisen vahvistaminen (Työpajat ja simulaatiot Tikkurilan kampuksella,100% läsnäolo)
itsenäinen työskentely Canvas
Lääkelaskukoe
Mapa (100% läsnäolo)
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Hoidon tarpeen arviointi HYV/HYL
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat HYV/HYL
Palliatiivinen hoitotyö T1-K5
Opintojakson suoritukseen kuuluu sairaanhoitajan ydinosaamisen (180 op) valtakunnallinen koe HYV/HYL
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Teija Uino, Tikkurila Terveys ope X, Mia Poikolainen, Marina Arvonen, Sanna Kuivalainen, Annika Kallio
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
H-5
5 op = 5 x 27h = 135h
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (54 h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (54 h)
Orientaatio (cABCD & NEWS)
Hoidon tarpeen arviointi (sisältää valtakunnallisen näyttökokeen)
Kliinisen osaamisen vahvistaminen (sisältää simulaatiot)
Palliatiivinen hoitotyö (sisältää valtakunnallisen tietotestin)
Vaativat lääkelaskut + tentti
MaPa
YleisSH 180 op valtakunnallinen koe
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa