Pauliina Louhiala-Hänninen
Etäopetus
Butler, D & Moseley, L. 2003 Explain pain. Noigroup Publications. - Kalso, E, Haanpää, N, Hamunen, K, Kontinen, V & Vainio, A. 2018. Kipu. 4. painos. Duodecim. E-kirja. - Kipu. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Anestesiologiyhdistyksen ja Suomen Yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2015. www.kaypahoito.fi - Kipuviesti-lehti: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.138442 - Miranda, H. 2016. Ota kipu haltuun. Otava. - Oppiportti-verkkokurssi: Kivun hoito. https://www.oppiportti.fi - TOIMIA-tietokanta. https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti - To-Mi. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf - Sluka, KA. (ed). 2016. Pain Mechanisms and Management of Pain for Physical Therapists. IASP Press/Wolters-Kluwer. E-kirja. - Kivuntutkimusyhdistys: https://www.skty.org/materiaalit/
Opintojaksolla perehdytään kipuasiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen mm. kivun biopsykososiaalisen lähestymistavan avulla. Opintojaksolla opit arvioimaan asiakkaan kipua laaja-alaisesti ja arvioimaan kivun vaikutusta asiakkaan toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. Lisäksi osaamisesi kehittyy asiakkaan kipukäyttäytymisen ohjaamisessa lääkkeettömän kivunhallinnan keinoin. Tulet oppimaan myös perusteet kivun fysiologiasta.
Opintojakso perustuu opiskelijan omiin tavoitteisiin kehittää omaa osaamistaan kipuasiakkaan kohtaamisesta, toimintakyvyn arvioinnista ja kivun hallinnasta oman ammattialan asiantuntijuutta hyödyntäen.
Opintojaksolla opiskelija perehtyy ensin itsenäisesti annettuihin materiaaleihin ja tulee valmistautuneena yhteisiin tapaamisiin. Materiaalien herättämien ajatusten, asiantuntijapuheenvuorojen ja tehtävien alustamana käydään yhdessä kyseistä teemaa läpi. Keskustelulla on suuri merkitys oppimisessa. Kontaktitapaamiset pohjautuvat opiskelijan omaan aktiivisuuteen ja perehtyneisyyteen teemasta. Mitä enemmän jaksat varata aikaa itsenäiseen materiaalien lukemiseen, sitä enemmän tulet saamaan opintojaksosta irti.
Opintojaksolla on asiantuntijapuheenvuoroja, jotka antavat näkökulmaa sekä asiakkaan että terveysalan asiantuntijan kokemuksista kipuasiakkaan kohtaamisesta ja ohjaamisessa.Tapaamisissa hyödynnetään keskustelua esimerkiksi pienryhmissä
Opinnot sisältävät itsenäisiä tehtäviä sekä verkko-tapaamisia (Zoom). Valmistautudut verkkotapaamisiin ennakkotehtävillä. Verkkotapaamisissa on 100% läsnäolo. Opintojen tehtävät ja materiaalit ovat Canvasissa.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arvioinnissa osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla, osa numeerisesti (1-5). Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan tason 3 osaaminen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
01.05.2022 - 31.08.2022
04.04.2022 - 10.04.2022
20 - 50
Laurea Otaniemi, sote
Pauliina Louhiala-Hänninen, Joni Heikkilä
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Laurea Otaniemi
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämän ja kokemusasiantuntijapuheenvuorot
Opintojaksolla on vuorovaikutteisia webinaareja, joihin on 100% läsnäolovelvoite. Tapaamiset löytyvät Pakista opintojakson aikataulusta ja ne sijoittuvat toukokuulle ja kesäkuun alkuun 2022. Päätösseminaari on elokuun puolenvälin jälkeen.
Tehtävien palautuspäivämärät löytyvät Canvas-työtilasta.
Opintojakso sisältää itsenäistä ennakkomateriaaliin perehtymistä ja tehtävien tekemistä ennen webinaaritapaamisia. Lisäksi laadit tehtävän sinua kiinnostavasta teemasta. Tehtävät esitellään loppuseminaarissa.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa opintojakson materiaaleihin perehtymiseen ja tehtävien tekemiseen.
Opintojakson teemat ovat:
Teema 1: Mitä kipu on? Mitä tapahtuu kivun pitkittyessä? Kipukokemus?
Teema 2: Kivun ja kipukokemuksen arviointi
Teema 3: Kivun hallintakeinot
Opintojakso toteutetaan verkko-opintojaksona Canvasissa. Webinaarit toteutetaan Zoom:ssa.