Siirry suoraan sisältöön

Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0402-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 19.09.2021

Ajoitus

29.09.2021 - 12.11.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Krista Katela
  • Tanja Hakkarainen

Vastuuopettaja

Tanja Hakkarainen

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (vanhukset, sisätautipotilaan, neurologiset potilaat, kirurgiset potilaat, lapsipotilaat, psyykkiset potilaat)
- arvioida ja ennakoida päivystyspotilaan elintoimintoja ja mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa puhelinohjauksen keskeisiä periaatteita päivystyshoitotyössä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- kuvata päivystyspotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, sisältäen:
asiantuntijaluennot
learning-Cafe
työpajat
simulaatiot
oppimispäiväkirja
Kehittämispäivä yhteistyössä HUS alueen päivystyksien sekä sairaankuljetuksen kanssa
ryhmä-/yksilötentti

Opintojaksosta vastaavat lehtorit:
Tanja Hakkarainen ja Johannes Koskinen

Aika ja paikka

Koko opintojakson opinnot toteutetaan Hyvinkään kampuksella. Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille 29.9.2021-18.111-2021.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelja velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.
•Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.
•Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.
Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon sisältyy valtakunnalliseen STOP-painehaavoille päivään osallistuminen 18.11.2021, joka toteutetaan yhteistyössä HUS:n alueen päivystypoliklinikoiden ja sairaankuljetuksen kanssa.
Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulu ja tarkemmat lähikertojen sisällöt nähtävissä Pepissä opintojaksolle hyväksymisen jälkeen.
Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Hyvinkään kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä kaikilla Laurean kampuksilla. Uusintatentit toteutetaan Laurean käytännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.

Sisältö ja sen jaksotus

-Turvallinen hoitoympäristö päivystysolosuhteissa
Luento tai työpaja, osassa ulkopuoliset luennoitsijat:
-Lapset päivystyspoliklinikalla: Lasten hoidon tarpeen arviointi
-Luksaatiot ja silmätapaturmat
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen
-Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
-Kirjaaminen päivystyspoliklinikalla
-Akuutissa kriisissä olevan potilaan/omaisen kohtaaminen
-Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse
-Ensihoidon toiminta päivystyspotilaan hoidossa ennen poliklinikalle saapumista. Saumaton hoitopolku
Learning cafe/ käsiteltävät aiheet:
Turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lainsäädäntö, päivystyspotilaan hoitopolun haasteet, päivystyspotilaan hoidon laadun kehittäminen, sairaala -triage, turvallisuuden kehittäminen (potilas) & turvallisuuden kehittäminen (henkilökunta)
Simulaatiosairaala:
Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät varataan myöhemmin lähetettävän Doodlen linkin kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojakson alkua kertaa Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson R 0403 sisältö sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Moduulien I-III opinnot tulee olla suoritettuna sekä opiskelijan on hallittava Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson sisältö.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

•Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, sekä oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa
•Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa mo- nimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmäl- listä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ym- märtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.