Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0402-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
28.09.2020 - 08.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Yhteinen
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Makkonen
- Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja
Anne Makkonen
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (vanhukset, sisätautipotilaan, neurologiset potilaat, kirurgiset potilaat, lapsipotilaat, psyykkiset potilaat)
- arvioida ja ennakoida päivystyspotilaan elintoimintoja ja mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa puhelinohjauksen keskeisiä periaatteita päivystyshoitotyössä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- kuvata päivystyspotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
Toteutustapa
Koko opintojakson opinnot toteutetaan Hyvinkään kampuksella.
Lähiopetus: Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.
Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelja velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.
•Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.
•Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Optimaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.
Optima-tilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aikataulu tarkentuu myöhemmin
Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Hyvinkään kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä voi tehdä kaikilla Laurean kampuksilla.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.
Uusintatentit: kaksi seuraavaa tentin jälkeistä Laurean yleistä tenttipäivää
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei ole kv-integraatiota
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus (5op) esitetään opintojakson alkaessa.
Sisältö ja sen jaksotus
Luento tai työpaja, osassa ulkopuoliset luennoitsijat:
-Turvallinen hoitoympäristö päivystysolosuhteissa
-Lapset päivystyspoliklinikalla
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen: traumat, intoksikaatio, neurologia, tajuton potilas
-Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
-Kirjaaminen päivystyspoliklinikalla
-Akuutissa kriisissä olevan potilaan/omaisen kohtaaminen
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen: sydän, diabetes, hengitysvajaus, astma, pneumonia, keuhkoembolia, sepsis
-lastoitus & teippaus sekä silmävammojen ja oireiden tutkiminen ja hoito
-Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse
-Ensihoidon toiminta päivystyspotilaan hoidossa ennen poliklinikalle saapumista. Saumaton hoitopolku
-Vanki potilaana
Learning cafe/ käsiteltävät aiheet:
Turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lainsäädäntö, päivystyspotilaan hoitopolun haasteet, päivystyspotilaan hoidon laadun kehittäminen, sairaala -triage, turvallisuuden kehittäminen (potilas) & turvallisuuden kehittäminen (henkilökunta)
Simulaatiosairaala:
Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät varataan myöhemmin lähetettävän linkin kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Ennen opintojakson alkua kertaa Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson R 0403 sisältö sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Mikäli ei ole suorittanut opintojaksoa Akuuttihoitotyön erityispiirteet R 0403 tai muita vastaavia täydentäviä opintoja,osaaminen on todennettava näytöllä. Näyttö sovitaan erikseen moduulivastaavien Nanna Peltosaaren ja Hannele Moisanderin kanssa yhdessä.
Näyttö ei vaikuta opintojakson arvosanaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
•Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, sekä oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa
Suoritustapa: ryhmätentti tai yksilötentti. Uusintatentit yksilötenttinä.
•Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit, loppuvaiheen opiskelija)
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]