Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0383-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 05.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 01.06.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Yhteinen
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Johanna Holmikari
- Hannele Niiniö
- Satu Bethell
- Anu Lindström
Vastuuopettaja
Johanna Holmikari
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Toteutustapa
Koulutuksen edeltävinä opintoina on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso 5 op. Opintojaksolle valituilla tulee olla Kohtaamistaiteen perusteet 5 op kokonaisuus suoritettuna.
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää sekä kontaktiopetusta, että itsenäistä ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus
Lähiopetuskerrat ajoittuvat tammi- huhtikuulle
Helmi-huhtikuu 2020 ajoittuu omien ryhmien ohjaus mielellään pareittain eri toimintayksiköissä : 8 ryhmäkertaa. Voit toteuttaa ryhmän myös omalla työpaikallasi.
Koulutus päättyy yhteiseen valmistujaisseminaariin to 7.5.2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu.
ISJ, Volume 2, Number 1, 2012:
Special Issue on Encounter Art Promoting Wellbeing / Kohtaamistaide hyvinvointia edistämässä
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/ISJ_vol%202_no%201_web.pdf
Contact: isj@laurea.fi.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson olennainen osa on 8 kerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessin ohjaus sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalla yhteistyössä ko. toimipisteen kanssa
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa torstaina 9.1.2020 klo 15.00-18.15
Lähiopetuksessa 80% läsnäolovelvollisuus.
Opetuksen aikataulu:
09.01.2020 15.00 - 18.15
14.01.2020 08.30 - 15.45
21.01.2020 15.00 - 18.15
23.01.2020 15.00 - 18.15
28.01.2020 15.00 - 18.15
30.01.2020 08.30 - 15.45
11.02.2020 15.00 - 18.15
13.02.2020 15.00 - 18.15
03.03.2020 15.00 - 18.15
07.04.2020 15.00 - 18.15
23.04.2020 15.00 - 18.15
07.05.2020 08.30 - 15.45
Kansainvälisyys toteutuksella
Kohtaamistaide tekee yhteistyötä japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kestää koko kevään ja kuormitus on aika tasaista. Ryhmäprosessi vaatii suunnittelua, organisointia ja arviointiaineiston keruuta, mikä tulee ilmoitettujen kontaktikertojen lisäksi.
Sisältö ja sen jaksotus
Tammi-helmikuun aikana on kontaktiopetusta. Helmi-huhtikuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa). Toukokuun alussa kirjallisten tehtävien palautus.
Oman ryhmän ohjaus vaatii suunnittelu ja valmistelutyötä, johon on hyvä varata riittävästi aikaa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson läsnäolovelvollisuus on 80%.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä) Opiskelijan tulee saavuttaa vähintään arvosana 3 tasolla alla olevasta arviointikehikosta.
Hyväksytty suoritus edellyttää 80% osallistumista lähiopetuskerroille. Oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit löytyvät Optima-työtilasta tehtäväkohtaisesti.