Siirry suoraan sisältöön

Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0383-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 05.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 01.06.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Yhteinen

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Johanna Holmikari
  • Hannele Niiniö
  • Satu Bethell
  • Anu Lindström

Vastuuopettaja

Johanna Holmikari

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä

Toteutustapa

Koulutuksen edeltävinä opintoina on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso 5 op. Opintojaksolle valituilla tulee olla Kohtaamistaiteen perusteet 5 op kokonaisuus suoritettuna.

Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää sekä kontaktiopetusta, että itsenäistä ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus
Lähiopetuskerrat ajoittuvat tammi- huhtikuulle
Helmi-huhtikuu 2020 ajoittuu omien ryhmien ohjaus mielellään pareittain eri toimintayksiköissä : 8 ryhmäkertaa. Voit toteuttaa ryhmän myös omalla työpaikallasi.

Koulutus päättyy yhteiseen valmistujaisseminaariin to 7.5.2020

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu.
ISJ, Volume 2, Number 1, 2012:
Special Issue on Encounter Art Promoting Wellbeing / Kohtaamistaide hyvinvointia edistämässä
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/ISJ_vol%202_no%201_web.pdf
Contact: isj@laurea.fi.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson olennainen osa on 8 kerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessin ohjaus sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalla yhteistyössä ko. toimipisteen kanssa

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa torstaina 9.1.2020 klo 15.00-18.15
Lähiopetuksessa 80% läsnäolovelvollisuus.
Opetuksen aikataulu:
09.01.2020 15.00 - 18.15
14.01.2020 08.30 - 15.45
21.01.2020 15.00 - 18.15
23.01.2020 15.00 - 18.15
28.01.2020 15.00 - 18.15
30.01.2020 08.30 - 15.45
11.02.2020 15.00 - 18.15
13.02.2020 15.00 - 18.15
03.03.2020 15.00 - 18.15
07.04.2020 15.00 - 18.15
23.04.2020 15.00 - 18.15
07.05.2020 08.30 - 15.45

Kansainvälisyys toteutuksella

Kohtaamistaide tekee yhteistyötä japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso kestää koko kevään ja kuormitus on aika tasaista. Ryhmäprosessi vaatii suunnittelua, organisointia ja arviointiaineiston keruuta, mikä tulee ilmoitettujen kontaktikertojen lisäksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Tammi-helmikuun aikana on kontaktiopetusta. Helmi-huhtikuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa). Toukokuun alussa kirjallisten tehtävien palautus.
Oman ryhmän ohjaus vaatii suunnittelu ja valmistelutyötä, johon on hyvä varata riittävästi aikaa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson läsnäolovelvollisuus on 80%.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä) Opiskelijan tulee saavuttaa vähintään arvosana 3 tasolla alla olevasta arviointikehikosta.

Hyväksytty suoritus edellyttää 80% osallistumista lähiopetuskerroille. Oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit löytyvät Optima-työtilasta tehtäväkohtaisesti.