Siirry suoraan sisältöön

Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0383-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 06.01.2019

Ajoitus

07.01.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 20

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Johanna Holmikari
  • Hannele Niiniö
  • Satu Bethell

Vastuuopettaja

Hannele Niiniö

Ryhmät

  • TOS218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä

Toteutustapa

Koulutuksen edeltävinä opintoina on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakso 5 op.

Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää sekä kontaktiopetusta, että itsenäistä ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus
ti 15.1.2019 klo 12.30-15.45
to 17.1.2019 ip
ti 22.1.2019 ip
to 24.1.2019 ip
ti 29.1.2019 ip
ti 5.2.2019 ip
to 7.2.2019 ip
helmi-huhtikuu 2019:
Omien ryhmien ohjaus mielellään pareittain eri toimintayksiköissä : 8 ryhmäkertaa. Voit toteuttaa ryhmän omalla työpaikalla. Omien asiakasryhmien ohjaamisen rinnalla kulkee mentorointiprosessi, josta vastaavat Kohtaamistaiteen kouluttajaopiskelijat.
ti 2.4.2019 ip
10.-11.4.2019 Kohtaamistaiteen kv-seminaari / Tikkurilan kampus
25.4.2019 ip
to 16.5.2019 koko pvä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu.
ISJ, Volume 2, Number 1, 2012:
Special Issue on Encounter Art Promoting Wellbeing / Kohtaamistaide hyvinvointia edistämässä
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/ISJ_vol%202_no%201_web.pdf
Contact: isj@laurea.fi.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson olennainen osa on 8 kerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessin ohjaus sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalla yhteistyössä ko. toimipisteen kanssa.

Kansainvälisyys toteutuksella

10.-11.4.2019 Kohtaamistaiteen kv-seminaari / Tikkurilan kampus
Kohtaamistaide tekee yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso kestää koko kevään ja kuormitus on aika tasaista. Ryhmäprosessi vaatii suunnittelua, organisointia ja arviointiaineiston keruuta, mikä tulee ilmoitettujen kontaktikertojen lisäksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Tammi-helmikuun aikana on paljon kontaktiopetusta. Maalis-huhtikuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa). Toukokuun alussa kirjallisten tehtävien palautus.
Oman ryhmän ohjaus vaatii suunnittelu ja valmistelutyötä, johon on hyvä varata riittävästi aikaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit löytyvät Optima-työtilasta tehtäväkohtaisesti.