Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0367-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

20.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Iris Summanen
  • Elina Kauhanen

Vastuuopettaja

Elina Kauhanen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa

Toteutustapa

Kyseessä on monimuoto-toteutus, jossa luennot ja asiantuntijavierailut toteutetaan suurimmaksi osaksi Zoomin välityksellä. Luennot ja asiantuntijavierailut tallennetaan siltä osin, kun vierailijat antavat luvat tallennuksiin, tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnoissa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin neljän tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.

Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon Otaniemen kampuksella yhdessä aikuissosiaalityön kuntouttavien työmenetelmien sekä fysioterapeutti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa 9.3., 10.3. tai 13.3.2023. Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä näistä päivistä kello 9.00-16.00. Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista, mutta päivämäärän suhteen voi esittää toiveita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on ulkopuolisia asiantuntijavierailijoita.

Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin neljän tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon Otaniemen kampuksella yhdessä aikuissosiaalityön kuntouttavien työmenetelmien sekä fysioterapeutti- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa 9.3., 10.3. tai 13.3.2023. Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä näistä päivistä kello 9.00-16.00. Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista, mutta päivämäärän suhteen voi esittää toiveita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena:
-Mitä on elää lapsena tai nuorena nyky-yhteiskunnassa, erilaisissa elämäntilanteissa?

Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve
- Neuropsykiatriset häiriöt, käyttäytymisen häiriöt, mielenterveyden häiriöt, nuorten päihteidenkäyttö

Lasten ja nuorten tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
-Vuorovaikutus lasten ja nuorten kanssa
-Lasten ja nuorten kanssa työskennellessä käytettäviä työmenetelmiä
-Itsetunnon ja osallisuuden tukeminen
-Ryhmän ohjaaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutuksella on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin