Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0367-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.04.2021 - 11.04.2021
Ajoitus
03.05.2021 - 27.08.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena kesällä 2021. Opintojaksolla on aikaan sidottua opetusta, jossa on läsnäolovelvollisuus (kts. tärkeät päivämäärät). Opintojaksoon sisältyy opetuksen ja tehtävien lisäksi työelämäyhteistyötä. Opintojakson ennalta sovittuna työelämäkumppanina on Laurean avainkumppani Hyvinkään seurakunta, jonka puitteissa työelämäyhteistyö on mahdollista toteuttaa. Työelämäyhteistyökumppanin voi myös hakea itse.
Opintojakson opetus on ajalla 3.5.-11.6. Tämän jälkeen työskentely on itsenäistä. Opintojakson opetus ja tehtävien palautuspäivät on merkitty opintojakson lukujärjestykseen.
Opintojaksolla on merkittynä ohjaustapaamismahdollisuuksia opintojakson lehtoreiden kanssa. Opintojakson viestintä tapahtuu pääsääntöisesti opintojakson Canvas-tilan kautta.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali esitellään opintojakson Canvas-tilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Opintojakson voi suorittaa myös työn opinnollistamisena. Aloitteen vaihtoehtoisilla suoritustavoille suorittamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla työelämäyhteistyön osuus on 2 op, joka toteutetaan lähtökohtaisesti pienryhmässä. Opintojakson työelämäkumppani on Hyvinkään seurakunta, jonka puitteissa työelämäyhteistyön osuus on mahdollista toteuttaa. Myös työelämäyhteistyössä tulee huomioida tarkasti vallitsevat koronasuositukset.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Seuraavilla opetuskerroilla on läsnäolovelvollisuus:
Orientaatio 3.5. klo 8.30-15.45
MLL-esitys 12.5. klo 9-10
Seminaari 8.6. klo 8.30-15.45
Tehtävien palautuspäivät (tarkentuu)
Videotehtävä 8.6.
Kokoava tehtävä 27.8.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei ole tiedossa kv-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on jaettu kolmeen osaan. Osat ja niiden laajuudet ovat:
1. Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista, 2 op
2. Lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeiden havaitseminen, 4 op
3. Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä, 4 op
Yksi opintopiste vastaa n. 27 h työtä.
Opintojakson tehtävät ovat jossain määrin eri osia läpäiseviä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on osa Lastensuojelun ja perhetyön osaamisen ops-moduulia. Opintojakso tarjoaa monipuolista osaamista kaikille, joiden tavoitteena on lasten ja/tai nuorten kanssa työskenteleminen. Sen suoritettuaan opiskelijalla on kattava kuva lasten ja nuorten kanssa työskentelystä sekä tilanteen salliessa myös käytännön kokemusta siitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintojakso on kohdennettu ensisijaisesti sosiaalialan opiskelijoille.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista opintojakson alettua.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvosanasta 50 % tulee pienryhmässä toteutettavasta videotehtävästä ja 50 % opintojakson kokoavasta tehtävästä, joka tehdään yksilötyönä. Videotehtävän arvioinnissa hyödynnetään pienryhmätyöskentelyn itsearviointilomaketta. Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada numeerisen arvioinnin lisäksi myös kirjallista palautetta. Arvioinnissa sovelletaan alla esitettyä arvointikriteeristöä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.