Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0367-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.03.2020 - 29.03.2020
Ajoitus
30.03.2020 - 15.06.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Vuokko Pohjanoksa
Vastuuopettaja
Vuokko Pohjanoksa
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan verkossa. Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat Optimassa. Kuhunkin teemaan liittyen sinne sijoitetaan teemoja syventäviä linkkejä ja videoita.
Aikataulu: kaikki verkkotapaamiset nauhoitetaan
Online orientaatio verkossa 30.3.2020 klo 12-13.30
1.4. klo 16-17.30 Neurokogniitiviset erityispiirteet
3.4. klo 16-17.30 Traumatisoituneen lapsen kohtaamisesta
Opintojaksossa on yksi paritehtävä ja muut ovat yksilötehtäviä. Työelämäyhteys tapahtuu verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalit ja linkit on ilmoitettu Optimassa. Kaikki tarvittava materiaali on sähköisenä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Nuoruutta tukevat käytännöt/organisaatiot ja menetelmät, 2 op
2. Lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä työskentely traumatisoituneide/kriisissä olevien lasten kanssa 4,5 op
3. Nuoruuden haasteiden tunnistaminen ja tukeminen (päihde- ja mielenterveys, neuropsykiatriset ongelmat ja haastava käyttäytyminen) 3,5 op
Sisältö ja sen jaksotus
1. Nuoruutta tukevat käytännöt/organisaatiot ja menetelmät
2. Lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä työskentely traumatisoituneide/kriisissä olevien lasten kanssa
3. Nuoruuden haasteiden tunnistaminen ja tukeminen (päihde- ja mielenterveys, neuropsykiatriset ongelmat ja haastava käyttäytyminen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean arviointikriteerit / vaativuustaso II.