Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0367-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2018
Ajoitus
07.01.2019 - 31.07.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tuula Saarnio
- Mirva Alapoikela
Vastuuopettaja
Tuula Saarnio
Ryhmät
-
TOS218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Toteutustapa
Tässä opintojaksossa ovat seuraavat teemat opintopisteittäin:
Teema 1. Syrjäytymiskehitys ja kasvuympäristön merkitys (1 op): Oppimistehtävä (parityösk.)
Teema 2. Erityisen tuen tarpeet (3 op): raportti 1.5 op (4 opisk/ryhmä.) ja case 1.5 op (parityösk.)
Teema 3. Työskentely lasten ja nuorten kanssa (3 op): Työmenetelmiin tutustuminen 2 op yksilö-ja ryhmätehtävä sekä työskentely verkossa 1 op (parityösk.)
Teema 4. Projekti em. teemoihin liittyvänä (3 op), projektiryhmät
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan Otaniemen kampuksella kevään 2019 aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali on pääosin kirjallista materiaalia.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
TKI ja työelämäyhteistyö toteutuu työelämäprojekti, oppimistehtävien ja oppimateriaalin kautta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksoon liittyy yhteiset luennot terveydenhoitajien kanssa. Päivämäärät ovat 24.1. klo 12.30-15.30 ja 31.1. klo 12.30-15.30.
Tarkempi ohjelma ilmoitetaan myöhemmin.
Tentti on 11.3. klo 12.30 alkaen.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 10 op eli noin 270 tuntia työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Teemat toteutuvat pääosin peräkkäin. Projekti menee läpi opintojakson.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään Laurean arviointiohjeita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on perehtynyt lapsen ja nuoren tuen tarpeen tunnistamiseen ja arviointiin. Hän tuntee erityisen tuen tarvetta aiheuttavia tekijöitä ja lasta ja nuorta tukevia palveluja/käytäntöjä erilaisissa toiminta-ympäristöissä ja elämäntilanteissa. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tarkastella lapsen ja nuoren tuen tarpeen tunnistamiseen ja arviointiin liittyviä näkökulmia monipuolisesti sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän tuntee erityisen tuen tarvetta aiheuttavia tekijöitä ja lasta ja nuorta tukevia palveluja/käytäntöjä erilaisissa toimintaympäristöissä ja elämäntilanteissa. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen. Opintojakson aineistoa on käytetty monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella lapsen ja nuoren tuen tarpeen tunnistamiseen ja arviointiin liittyviä näkökulmia monipuolisesti sekä teoriassa että käytännössä ja pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun. Hän tuntee erityisen tuen tarvetta aiheuttavia tekijöitä ja lasta ja nuorta tukevia palveluja/käytäntöjä erilaisissa toimintaympäristöissä ja elämäntilanteissa. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin erittäin perusteellisesti paneutuen ja omia näkemyksiä esittäen ja niitä perustellen. Opiskelija on hyödyntänyt opintojakson aineistoa on laajasti ja luovasti.