Siirry suoraan sisältöön

Perhetyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0366-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sanna Hämäläinen
  • Pia Harju

Vastuuopettaja

Pia Harju

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- hahmottaa perhetyötä sosiaaliohjauksen näkökulmasta
- sosiaaliohjauksen periaatteet sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä yksilöiden ja ryhmien kanssa työskenneltäessä
- tukea perheitä eri elämäntilanteissa

Toteutustapa

Perhetyö kuuluu Lastensuojelun ja Perhetyön osaamisen modulikokonaisuuteen, jossa opiskelija kehittää osaamistaan lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävästä työssä asiakkaan osallisuutta vahvistaen.

Opetuksessa pohditaan perhetyön eri muotoja, toimintaympäristöjä ja erilaisia perhekulttuureita. Lisäksi tarkastelemme perheiden monimuotoisuutta ja perhetyössä käytettäviä menetelmiä. Perehdymme dokumentaation merkitykseen lakisääteisessä perhetyössä, sekä opettelemme lakisääteisen perhetyön tavoitteellisen suunnitelman tekemistä.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltavaa kirjallisuutta:

Sanna Sekki (2018): Arki perhetyön kohteena. Tutkimus uuden työtavan kokeilusta Arki haltuun –hankkeessa. Kasvatustieteellisiä tutkimuksia, nro 29.

Marjo Alatalo, Kari Lappi, Päivi Petrelius (työpaperi 21/2017, thl): Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä.

Ritva Kuorilehto (2014): Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja, Oulu.

Marjo Alatalo, Nanna Miettunen, Eeva Liukko, Natalia Kettunen & Leena Normia-Ahlsten (työpaperi 39/2019): Porrasteisuus lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Näkökulmia sosiaalihuoltolain toimeenpanoon ja palveluiden järjestämiseen.


Muu kirjallisuus ilmoitetaan toteutuksen alkaessa Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa ennen opintojakson alkua. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksen luennoilla vierailee perhetyössä työskenteleveä ammattilaisia eri toimintaympäristöistä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelijalle suositellaan osallistumista lähiopetuksen luentopäiviin. kts toteutuksen aikataulut, jossa myös pakolliset läsnäolopäivät on mainittu.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia, joka koostuu Orientaatio- ja seminaaripäivästä, lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, pienryhmätöistä sekä oppimistehtävistä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:

Perhetyön toteutusmuodot ja teoreettinen viitekehys, 3 op
Perheiden moninaisuus, 2 op
Perhetyön menetelmiä, 3 op
Perhetyön työskentelyprosessi, 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Opintojaksolla on varattu 5 paikkaa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Hylätty (0)

Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, jättää tekemättä oppimistehtävät vaaditulla tasolla eikä osallistu pakollisiin lähipäiviin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin perhetyön monenlaiset toteutustavat eri toimintaympäristöissä. Opiskelija on perehtynyt perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin ja sosiaaliohjauksen periaatteisiin perhetyössä sekä perhetyön käytäntöihin ja menetelmiin. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää perhetyön toteutustavat eri toimintaympäristöissä ja ymmärtää niiden erot. Opiskelija osaa tarkastella perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita perhetyössä sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen. Opintojakson aineistoa on käytetty monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia perhetyöntekijänä palvelujärjestelmän eri toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa tarkastella perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita perhetyössä sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä ja pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin erittäin perusteellisesti paneutuen ja omia näkemyksiä ja pohdintoja esittäen. Myös aihepiirin kriittinen tarkastelu on toivottavaa. Opiskelija on hyödyntänyt opintojakson aineistoa laajasti ja luovasti.