Lastensuojelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0365-3036
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Sanna Hämäläinen
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Pia Harju
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa työssään lastensuojelulain periaatteita ja velvoitteita sekä avo- että sijaishuollon työssä
- tunnistaa ja arvioida lastensuojelun tarvetta
- havaita ja tulkita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
- analysoida varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla syvennymme lastensuojelun monipuoliseen toimintaympäristöön pääosin etäopetuksessa, lähipäiviä kampuksella on 4 kappaletta.
Opintojaksolla on yhteisiä opetuspäiviä perhetyön opintojakson kanssa 4 kappaletta; opintojaksot on pyritty integroimaan toisiinsa niin ajallisesti kuin myös sisällöllisesti. Molemmat opintojaksot on myös mahdollista suorittaa erikseen.
Tutustumme erilaisten perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tarkasteluun sekä palvelujärjestelmän ja lainsäädännön merkitykseen. Pohdimme kiintymyssuhteiden merkitystä ja lasten psyykkisen kehityksen kulmakiviä. Myös systeeminen suhdeperustainen lähestymistapa tulee tutuksi sekä dokumentaation merkitys asiakastyössä.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti saatuaan tiedon opintojaksolle hyväkymisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on mukana useampia työelämän asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatiopäivä
Seminaaripäivä
Työelämäyhteistyö-päivät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia. Työmäärä koostuu lähi- ja etäopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaaritöistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu viidestä toteutusosasta:
Ennaltaehkäisevä lastensuojelu, 2op
Lastensuojelutarpeen tunnistaminen ja arviointi, 2 op
Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 3 op
Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde, 1 op
Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmenetelmät, 2 op
Opiskelijat, jotka tekevät Hyvinkään toteutuksilla sekä perhetyön että lastensuojelun samaan aikaan laaditaan erilliset opintojaksoja toisiinsa tukevat tehtävät.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on integroitu ajallisesti ja sisällöllisesti yhteen perhetyön opintojakson kanssa. Molemmat opintojaksot voidaan suorittaa myös erikseen. Opiskelijat, jotka tekevät Hyvinkään toteutuksilla sekä perhetyön että lastensuojelun samaan aikaan laaditaan erilliset opintojaksoja toisiinsa tukevat tehtävät.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus voidaan hylätä, jos hän ei pääse opintojakson tavoitteisiin, ei palauta annettuja oppimistehtäviä, ei osallistu opetukseen tai seminaaripäivään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, opetukseen osallistumista, seminaaripäivään osallistumista sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Arviointi noudattaa laurean arviointikehikkoa taso 2.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kts. Laurean arviointikehikko taso 2
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kts. Laurean arviointikehikko taso 2
Lisätiedot
Huomioithan, että opintojaksossa T0OOBU62 Childwelfare on osin samaa sisältöä. Tästä syystä molempien opintojakson suorittaminen ei ole suositeltavaa. Mikäli suoritat molemmat opintojaksot, voidaan myönnettyjen opintopisteiden määrää mukauttaa siten, että ne vastaavat vain uutta hankittua osaamista.