Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaalityö ja sosiaaliohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0363-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 19.08.2019

Ajoitus

03.10.2019 - 18.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Ari Heikkinen
  • Anne Rajamäki

Vastuuopettaja

Anne Rajamäki

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- hahmottaa aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Toteutustapa

Jos sinua kiinnostaa mielenterveys- ja päihteet, valitse tämä opintojakso!
Opintojaksolla tarkastellaan mielenterveyteen ja päihteisiin liittyviä ilmiöitä sosiaaliohjaajan työssä aikuisten parissa. Opiskelija saa valmiuksia tunnistaa näiden asiakasryhmien erityisyyden ja tarpeita.
Opintojakson osat:
1. Kontaktitunnit 1,5 op, arvioidaan hyv-hyl
Kontaktiopetus toteutetaan erillisen aikataulun ja teemojen mukaan.
Läsnäolovelvoite on 80 % (poissaoloja voi olla yht.8 h, aamu-/iltapäiväkontaktit lasketaan 4 h mukaan).
2. Kokoava tehtävä yht. 3,5 op, arvioidaan T1-K5

Aika ja paikka

Huom! Aikataulutukseen on tullut muutoksia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtäväohjeistus
KOKOAVA TEHTÄVÄ ”Sosionomin asiantuntijuus muuttuvassa mielenterveys- ja päihdetyön kentässä”
Kokoava tehtävä sisältää kaksi osaa ja se tehdään kolmen opiskelijan pienryhmissä.
I Tiedon syventäminen ja jäsentäminen, 2 op, arvioidaan T1-K5
Laatikaa pienryhmänä kirjoitelma, jossa keskitytään lähdeaineiston (voi käyttää myös kontaktiopetuksen materiaaleja) perusteella etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Kirjoitelma aloitetaan johdannolla ja päätetään perusteltuun pohdintaan yhteenvetona aiheesta sekä omasta oppimisesta. Muistakaa lopuksi myös lähdeluettelo.
a) Minkälaiset asiat aiheuttavat tarvetta aikuissosiaalityölle mielenterveys- ja päihdetyön kentällä? Tarkastelkaa kysymystä sekä yksilö- että yhteiskuntatasolla.
b) Minkälaista asiantuntemusta edellytetään sosiaaliohjaukselta mielenterveys- ja päihdetyön verkostoissa?
c) Mitä ennakoisitte tapahtuvan päihde- ja mielenterveystyössä lähitulevaisuudessa? Tarkastelkaa kysymystä sekä mahdollisuuksien että haasteiden näkökulmasta.
Kirjoitelman pituus on 8-10 sivua. Kirjoitelmassa käytettävissä oleva lähdeluettelo löytyy Optimasta.
II Käytännön osuus, 1,5 op, arvioidaan T1-K5
Pienryhmä tutustuu ja haastattelee esimiestä, sosiaaliohjaajaa tms. vapaaehtoista asiantuntijaa valitsemassaan päihde- ja mielenterveystyön toimintaympäristössä. Haastattelussa kysytään samoja asioita, kuin tiedollisen osuuden tehtäväksiannossa. Lisäksi toki voitte laajentaa/syventää haastattelua perustellusti. Valmistautukaa tutustumiskäyntiin ja haastatteluun tekemällä valmiiksi kysymyksiä. Haastattelusta laaditaan posteri, jossa kuvataan ja nostetaan esille nykytilannetta ja tulevaisuutta aiheesta ”Sosionomin asiantuntijuus muuttuvassa mielenterveys- ja päihdetyön kentässä”.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurean määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit