Asiakkuuksien johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0290-TOH1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 16.11.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Johanna Lunkka
- Veera Lassila
Vastuuopettaja
Johanna Lunkka
Ryhmät
-
TOH218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata asiakkaan ostoprosessin ja osaa viestiä asiakkaalle tuotetuista hyödyistä
- analysoida ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
- tunnistaa eri roolit yrityksen päättäjissä
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- luoda asiakkuuksien hallintasuunnitelman ja –organisaation
- valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet
Toteutustapa
Asiakkuuksien johtaminen opintojakson voi suorittaa joko kokonaan lähitoteutuksena tai lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Jälkimmäinen on tarkoitettu monimuoto-opiskelijoille.
Opiskelija perehtyy asiakkuuksien johtamisen keskeisiin käsitteisiin kuten CRM:iin, asiakkaan ostoprosessiin sekä sen vaikutukseen asiakastyössä, asiakkuuden eri tasoihin, asiakastiedon hyödyntämiseen päätöksen teossa sekä asiakasstragioihin ja tavoitteisiin. Painopiste on B2B -asiakkaissa. Opintojaksolla tutustutaan myös asiakkuuksien ja myynnin johtamisessa käytettäviin keskeisiin työkaluihin.
Opintojaksolla vierailee useita vieraspuhjia erilaisista myynnin ja markkinoinnin yrityksistä.
Opintojakson tehtäviä tehdään sekä tiimeissä, parityönä että itsenäisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tunnit viikoilla 36-45 /
monimuotototeutus vkot 36-45 siten, että joka toisen tunnin tehtävät ja luennot on suoritettavissa verkossa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yritysyhteistyötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on jaksotettu opintojaksolle. Oppimispäiväkirjaa suositellaan pävitettävän jokaisen tunnin jälkeen. Tunti (verkko) osallistuminen on tärkeää, sillä oppimispäiväkirjassa reflektoidaan niillä läpikäytävää sisältöä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso soveltuu hyvin opiskelijoille, jotka haluavat työskennellä asiakas-, myynti- ja markkinointitehtävissä kuten asiakas- tai myyntipäällikkönä, asiakasmarkkinoijana tai myynnin johtamis- ja kehittämistehtävissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja arviodaan asteikolla 1-5.
Yrityscase tehtävä tehdään parityönä ja arvioidaan asteikolla 1-5.
Tiimissä tehtävä työpaja arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Hyväksytyn arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä ja palauttamista.