Terveysteknologia ikääntyneen kotona selviämisen tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0275-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.03.2020 - 04.05.2020
Ajoitus
01.05.2020 - 31.08.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö W
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Katja Tikkanen
- Kirsi Leinonen
Vastuuopettaja
Kirsi Leinonen
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ikäteknologiaan liittyvät peruskäsitteet
- arvioida teknologian ja teknologiaa hyödyntävien palveluiden soveltuvuutta ja käyttäjäkokemuksia asiakkaan terveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun näkökulmasta
- tukea ja ohjata ikääntynyttä teknologian käyttäjänä
- keskustella terveysteknologian hyödyntämisestä ja sen mahdollisuuksista ikääntyneiden palveluissa sekä käyttöönottoon liittyvistä haasteista
- kuvata ja selittää, millaisia sähköisiä palveluita ja ratkaisuita on tarjolla, ja millaiset ovat niiden kehittämisen suunnat
- toimia monialaisessa kehittämis- ja verkostoyhteistyössä terveys- ja ikäteknologian alalla hyödyntäen asiakasymmärrystä
- käyttää ja hyödyntää teknologisia ratkaisuita kotona asuvan ikääntyneen hoidossa ja palvelussa
- kuvata, millaisia tutkimustuloksia on saatu teknologiaratkaisuiden vaikuttavuudesta ikääntyneen hyvinvointiin
Sisältö
• Peruskäsitteistö
• Hyvinvoiniteknologian mahdollisuudet ja haasteet (nykytila ja tulevaisuuden näkymät)
• Käytettävyys, käyttöönotto ja käyttäjäkeskeisyys
• Näyttöön perustuvat hyvinvointiteknologian ohjaus ja neuvontamenetelmät
• Case-työskentely pienryhmissä: kuvitteellisen ikääntyneen asiakkaan kotiympäristön kartoittaminen esteettömyyden ja teknologian näkökulmasta - Vertaisarviointi pienryhmittäin
• Opintokäynti tai virtuaalikäynti ympäristöön jossa teknologiaa hyödynnetään tai esitellään
Toteutustapa
Pääsääntöisesti virtuaalinen:
Optima -toteutus/opiskelijaryhmä, Verkko/virtuaali,
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalit ja lähdevinkit oppimisalustalla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-1.5.2020 - Opintojakso alkaa ja työtila aukeaa Optimassa
- 4.5.2020 klo 16.00-17.00 - Aloitustapaaminen Zoom -kanavalla
Ohjauschat täsmennetään tarpeen mukaan
- 18.5. 2020 "Keskustelu" -alueen kysymysten vastaukset kootusti klo 16.00 mennessä.
- 18.5. klo 16.00 - 24.5.2020 klo 23.59. - Oppimistehtävän 1 palautus, (verkkotentti, yksilö). Tentti auki mainitut päivät, jolloin tentin voi tehdä itselle sopivana ajankohtana. Tentin voi suorittaa kerran. Uusintamahdollisuus elokuussa.
- 14.6.2020. - Oppimistehtävä 2 palautus (pienryhmissä tuotettava Case-tehtävä)
- 15.6.-17.6. 2020 - Oppimistehtävän 3 palautus (vertaisarviointi pienryhmissä)
- 9.8.2020 - Oppimistehtävän 4 palautus (Opintojakson kokoava yksilöessee, mahdollisuus tehdä yksilö- tai parityönä)
- Huom. polkuopiskelijoiden aikataulut sovitaan tarvittaessa yksilöllisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Orientaatio ja perehtyminen 2 op = 55h
• Tentti (yksilötehtävä) ja pienryhmätehtävät yhteensä 2 op = 55h
• Loppuraportti 1 op (yksilö- tai parityönä) = 27.5h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson keskeinen sisältö:
• Peruskäsitteistö
• Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja haasteet (nykytila ja tulevaisuuden näkymät)
• Käytettävyys, käyttöönotto ja käyttäjäkeskeisyys
• Näyttöön perustuvat hyvinvointiteknologian ohjaus ja neuvontamenetelmät
• Case-työskentely pienryhmissä: kuvitteellisen ikääntyneen asiakkaan kotiympäristön kartoittaminen esteettömyyden ja teknologian näkökulmasta - Vertaisarviointi pienryhmittäin
• Loppuraportti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista työskentelyä ja osallistumista Optima -työtilan verkko-opintoihin sekä vertais- ja pienryhmätyöskentelyyn, tehtävien ja loppuraportin hyväksytysti suorittamista.
• Verkkotyöskentely - hyväksytty/hylätty
• Tentti ja loppuraportti T1-K5
Arviointi tapahtuu Laurean arviointikehikon mukaisesti vaativuustasolla 2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Yksi tutustumiskäynti.