Siirry suoraan sisältöön

Sähköiset terveyspalvelut terveyden edistämisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0274-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.04.2022 - 10.04.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Maijala
  • Hanna Vatanen

Vastuuopettaja

Hanna Vatanen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sähköisiin hyvinvointi- ja terveyspalveluihin liittyvän käsitteistön
- keskustella etäteknologian ja sähköisten palveluiden käyttöönottoon liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista terveyden edistämisessä
- kuvata ja selittää, millaisia sähköisiä palveluita ja ratkaisuita on tarjolla, ja millaiset ovat niiden kehittämisen suunnat
- tukea ja ohjata kuntalaista omaehtoisessa terveyden edistämisessä, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa hoidollisessa vuorovaikutuksessa ja terveyden edistämisessä
- kuvata, millaisia tutkimustuloksia on saatu sähköisten palveluiden vaikuttavuudesta ja aihealueen hyviä käytäntöjä
- toimia kehittämisverkostoissa, joissa tavoitteena on kehittää uusia sähköisiä työmenetelmiä ja toimintamalleja asiakasymmärrykseen perustuen

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Canvasissa. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä- ja tehtäviä.
Tapaamiset verkossa toteutetaan Zoomissa, Zoom-tapaamiset on ilmoitettu lukujärjestyksessä, yhteensä 1,5h x5 tapaamista. Pakollinen läsnäolo orientaatiossa sekä simulaatiokerralla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Canvasista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kyseessä on täydentävä opintojakso, ei hyväksi lukua.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Sähköisten palveluiden käsitteistö, teköäly, robotiikka
Hyvinvointiteknologia
Uusia palvelumuotoja, sähköisten palveluiden käyttö terveyden edistämisessä
Sähköisten palveluiden etiikka
Tulevaisuuden hahmotusta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien tekemistä ja simulaatiopäivään osallistumista.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin