Hoidon tarpeen arviointi ja päätöksenteko avoterveydenhuollossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0272-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.02.2020 - 24.02.2020
Ajoitus
30.03.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tinja Kaivolahti
Vastuuopettaja
Tinja Kaivolahti
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää monipuolisia havainnointi- ja tiedonkeruumenetelmiä sekä työkaluja eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- integroida näyttöön perustuvan tiedon ja hoitosuositukset osaksi hoitotyön päätöksentekoa avoterveydenhuollossa
- käyttää sähköisiä työmenetelmiä ja mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti hoidon tarpeen arvioinnin, päätöksenteon ja asiakasohjauksen tukena
- kuvata kuntalaisen palveluverkoston ja konsultoida muita asiantuntijoita
- ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan itsehoitoa kotona
Toteutustapa
HUOM, tiedot päivittyvät vielä 10.11.19 asti.
Opetuksessa hyödynnetään erilaisia menetelmiä: simulaatiota, workshopeja, luentoja,
verkko-opetusta.
Luennot: ensimmäisellä tunnilla pakollinen läsnäolo
Workshop: yhdellä kerralla pakollinen läsnäolo
Simulaatio: pakollinen läsnäolo
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimisympäristössä tutustuttavissa
Terveyskylä
Terveysportti
Käypähoito-suositukset
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kevät 2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op:tä vastaa 135h opiskelijan työtä
Ks. aikataulut Pakista
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisältö:
- Lainsäädäntö: Asetus hoitoon pääsystä
- Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi sekä asiakasohjaus vastaanotolla,puhelimessa, verkossa(esim. infektiopotilas (korvien ja nielun tutkiminen, korvahuuhtelu) ikääntyneen yleistilan lasku, mielenterveysasiakas, tuki- ja liikuntaelimistön vaivat, väkivallan tunnistaminen)
- Hoitotyön päätöksenteko ja päätöksen teon tuki hoitajavastaanotolla (hoitomallit, suositukset (Käypähoito)), Terveysportti (Sh:n vastaanoton ohjeet,
SL-kirjoittaminen)
- Yhtenäiset päivystyshoidon perusteet (Triage)
- Kiireellisen ja ei-kiireellisen asiakkaan hoito- ja palvelupolku, palveluohjaus
- Konsultointi ja moniammatillinen verkostotyö perusterveydenhuollossa
Lisätietoja opiskelijoille
Vastuuopettaja: Tinja Kaivolahti (tinja.kaivolahti@laurea.fi).
HUOM: Opiskelijalta edellytetään, että on suorittanut ennen opintojakson alkua ainakin 2.
moduulin opinnot hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointikriteerit
VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kirjoittaa opintojakson aikana oppimispäiväkirjaa, mikä arvioidaan hyväksytty- hylätty periaatteella.