Tehokkaasti viestivä organisaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0255-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
30.09.2020 - 13.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Tiina Leppäniemi
- Eveliina Hytönen
Vastuuopettaja
Tiina Leppäniemi
Ryhmät
-
TOY220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa viestintää organisaation liiketoiminnallisia tavoitteita tukien
- kiteyttää ja viestiä organisaation ydinviestit
- viestiä tehokkaasti sidosryhmäkohtaisesti ja vuorovaikutteisesti
- mitata ja analysoida viestinnän tuloksellisuutta
Toteutustapa
Tämä opintojakso toteutetaan virtuaalisesti, ja sen voi suorittaa täysin etäopiskeluna.
Opintojakson aikana on kuitenkin yhteisiä webinaareja, verkkokeskusteluja ja virtuaaliohjaustuokioita. Keskiviikkoisin (parilliset viikot 40-46 klo 15-18) pidettävien webinaarien aikana käsitellään opintojaksolle tärkeitä teoreettisia näkökulmia, esimerkkejä yrityselämästä ja ohjataan tehtävien tekemisessä. Kunkin webinaarin jälkeen avautuvat teemojen tehtävät, joiden palautusajat porrastetaan. Välitehtävien deadlinet rytmittävät opintojakson suoritusta siten, että opiskelija etenee kurssilla vaiheittain. Opintojakson lopussa palautetaan isompi raporttitehtävä, jota opiskelija työstää opintojakson aikana teemoihin liittyen.
Aika ja paikka
Virtuaalitoteutus 30.9. - 15.12.2020 välisenä aikana. Lukujärjesteyksestäsi näet webinaariaikataulun. Webinaarit tallennetaan ja tallenteet ovat katseltavissa jälkeenpäin verkko-oppimisalustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali ja suositeltava kirjallisuus ovat opintojakson työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävissä käsitellään todellisia yritysviestinnän ilmiöitä, mutta opintojaksolla ei toteuteta toimeksiantajalähtöisiä projekteja, vaan opiskelija tarkkailee ja analysoi tehtävissä valitsemansa yrityksen viestintää itsenäisesti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Webinaariaikataulu löytyy lukujärjestyksestä opintojakson koodilla. Webinaareihin osallistuminen vaikuttaa arviointiin. Osallistuminen etenkin ensimmäiselle kerralle on tärkeää.
30.09.2020 15.00 - 18.00
14.10.2020 15.00 - 18.00
28.10.2020 15.00 - 18.00
11.11.2020 15.00 - 18.00
25.11.2020 15.00 - 18.00
09.12.2020 15.00 - 18.00
Loppuraportin palautus DL 13.12.2020.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä jakautuu teemojen mukaan porrastettuna koko opintojakson ajan. Opintojakson sisältö ja rytmitys esitellään ensimmäisellä webinaarikerralla ja toki myös opintojakson verkkotyötilassa (Canvas).
Sisältö ja sen jaksotus
Kuten yllä (opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus).
Lisätietoja opiskelijoille
Kiinnostaako sinua yritysviestintä ja sen ilmiöt? Haluaisitko oppia tarkastelemaan yritysten meille lähettämiä viestejä ja pohtia niiden takana vaikuttavia viestintäpäätöksiä? Oletko koskaan pohtinut, mikä saa yritykset viestimään tietyllä tavalla tai miten omia ostokäyttäytymisiäsi ohjaavat ulkoapäin tulevat viestit? Mikäli haluat kartuttaa oppia ympäröivän liike-elämän viestinnän lainalaisuuksista, ammattikäsitteistöstä ja mediasuhteista, on tämä opintojakso juuri sinulle.
Tällä opintojaksolla valitset sinua kiinnostavan suomalaisen suuremman yrityksen yksin tai parin kanssa, ja seuraat heidän yritysviestintäänsä kevään ajan. Verkko-opetussessioissa saat näkökulmia, joista tarkastella sitä, ja kartutat tietoa yritysviestinnästä.
Tule mukaan opintojaksolle, jos organisaatioviestintä kiinnostaa sinua. Et tarvitse aikaisempia opintoja aiheesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Eri tehtävien painotus arvioinnissa avataan tarkemmin opintojakson verkkotyötilan dokumenteissa sekä siitä käydään keskustelua ensimmäisessä webinaarissa.
Opintojakson arvioinnissa noudatetaan Laurean yleisiä arviointikriteerejä. Arviointiin vaikuttavat asiat esitellään ensimmäisessä webinaarissa sekä ne on aina nähtävissä osana opetuksen materiaalia.
Hylätty (0)
Opiskelija on laiminlyönyt tehtävät, hän ei ole palauttanut niitä riittävästi tai niiden taso ei ole vaatimukset täyttävää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa..
- toimia ohjeiden mukaisesti
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden valinnan merkityksiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä asiaankuuluvia lähteitä ja koota tietoa asiasta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti ohjeiden mukaisesti
- soveltaa keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää huomioita sekä mahdollisesti kritiikkiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä lähteitä, koota tietoa asiasta ja soveltaa sitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti, aloitteellisesti ja kehittävästi
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa ja antaa kehitysehdotuksia
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää kehitysehdotuksia
- analysoida asioiden välisiä suhteita ja esittää kehitysehdotuksia
- arvioida ja soveltaa etsimääni tietoa
- hallita laaja-alaisesti tietoperustaa ja kehittää sen avulla osaamista